Šikanovaní a ti druzí

Kamarád se mi přiznal, že ho jako malého šikanovali. Ve třídě bylo asi pět kluků, kteří si na něm vybíjeli, že je hezčí a chytřejší. V momentě, kdy se provalilo, že taky dobře zpívá, byl úplně ztracen. Celá základní škola, od pondělí do pátku, deset měsíců, tři roky života. Pak ho rodiče nechali přeložit na jinou školu. 




Dnes je z něj vycházející rocková hvězda. Daří se mu báječně.

Po koncertě za ním přišel fanoušek, který chtěl podpis. Byl to jeden z kluků, kteří mu kdysi dávno dělali ze života peklo. Byl to velmi milý, sympatický a vtipný mladý muž. Zasmáli se spolu. Dali si pivo. A o minulosti se nebavili.
A ten kamarád nemohl uvěřit, že je to ten samý kluk, co ho tři roky okrádal, mlátil a vysmíval se mu.

Jsou všichni ti, co nám dělali ve škole zle, teď milí sympatičtí lidé?
A možná důležitější otázka: Chovali jsme se my ke všem dětem vždy tak, jak bychom měli?

Já ne.

Nikdy jsem nikomu neublížila. Ale zpětně si uvědomuji, že jsem proti žádnému psychickému násilí ani nevystoupila. Nezastala jsem se jich. Přišlo mi to vtipné a zábavné. Bavila jsem se s většinou třídy.

A díky mému příteli mi došlo, jak bych ráda ty lidi teď potkala a omluvila se jim. Klekla před nimi a upřímně řekla, jak mě mrzí, že jsem se jich nezastala. A že jsem se smála.

A pokud je nepotkám, nevadí.
Hřeje mne pocit, že dnes bych se jich zastala.

1 komentář

  1. Na základce jsem byl taky terčem šikany ...i když asi ne proto, že bych měl lepší známky nebo líp zpíval. Tehdy jsem hledal u kohokoliv zastání, ale kdykoliv přišlo, nikdy nic nezlepšilo, spíš naopak. Bylo to jako droga - dávka vyřešila problém, ale ten se stranou kumuloval. Pomohlo mi až když mi starší kamarád - student psychologie - poradil, jak se vnitřně obrnit a jak se vymanit ze zájmu útočníků, vysvětlil mi v čem spočívá potěšení z týrání jiných tím, že jsme šli lupou pálit mravence - nastavil mi tak neuvěřitelně reálné zrcadlo.
    Neříkám, že zastání je špatné, nebo že není potřeba. A vlastně s tvým článkem souhlasím. Jen jsem dostal takovou edukativní potřebu.

    OdpovědětVymazat

© #FF69B4 Panda
Maira Gall