Cihly našich myšlenek

Svět je ohraničen slovy, myslíme v hranicích jazyka, hledáme ve slovech překlady vjemů okolního světa. Na co nemáme slova, na to nedokážeme pomyslet, nedokážeme uchopit podstatu věci či dění, jsme ztraceni. Ztraceni ve svém vlastním jazyce.


Snažím se tomu vyhýbat, místo ohraničení používat slova jako stavební materiál, který mohu poskládat jak chci já, ne jak mne naučili, využívat čárky k frázování citu a ne gramatiky, za což mě p. prof. Brabcová zajisté jednou ubije berlí.

Hraju si. Ráda. Se všemi podobami jazyka, psaní, konverzací, cokoliv spojené s přenosem myšlenek ven z mé hlavy.

Žádnému muži, který byl v mém životě důležitý, jsem neříkala jménem. Vždy jsem si po něj vymyslela vlastní označení. Protože pro mě to nebyl Jirka nebo Štěpán, označení, které jim dal někdo jiný, které je pro mne prázdné, hodné pouze zápisu na občanský průkaz. Pro mě byli něco jiného než jméno na občance.

Mám pojmenované všechny přístroje. Auto, iPod, laptopy. Protože pro mě to prostě nejsou jen věci. Nehledám každé ráno po bytě iPod. Hledám Jonathana. O to věcí motivaci mám ho najít.

Vymýšlím slova pro činnosti a pocity. Občas cítím květinosmutek, prostou ženskou touhu dostat květinu, prostou závist, když míjím ženu na ulici, která si ji hrdě nese. Občas chci někoho potěšit s milověcí, nezištně ho rozveselit s něčím milým. Všichni moji přátelé jsou zelenotrička, lidé, kteří se nebojí tančit v tričkách jiných barev i přesto, že svět je celý v bílém.
Mám takových slov desítky. Naučila jsem lidi v mém okolí svému jazyku rozumět.
Ba co víc, oni ho začali také používat.

Slova jsou stavební materiál našich myšlenek. Nesmiřte se s tím málem, které tu dosud je. Přestaňte si myslet, že jazyk je statický a už byl vymyšlen. Neberte první dobrou, hledejte, pojmenovávejte, vymýšlejte. Rozšiřujte ty hranice. Pohledů, jak můžeme vidět svět, je miliardy. Pojmenujte je podle sebe.

Protože pojmenováváním formujete, stavíte realitu. 
Jaké použijete cihly je na vás. 
A podle toho bude váš svět vypadat.



8 komentářů

  1. Zajímavé...hodně zajímavé. A používáš ten "svůj" jazyk i u cizích lidí? Nebo se v takovém případě snažíš držet známých slov?

    Marně se snažím představit, jaké by to bylo s někým takovým vést konverzaci. Ještě jsem neměl to štěstí :)

    OdpovědětVymazat
  2. Já jim ta slova vždy vysvětlím. Jednou je vysvětlíš a poté už si rozumíte navždy :) Není to můj jazyk, jen určitá slova, spojení a pojmenování, která ostatní lidé neznají.

    OdpovědětVymazat
  3. Taky jsem psala čárky podle citu a důrazu a ne gramatiky, ale přišla jsem taky na to jak tím neovlivnit známku - stačilo na začátek a konec dát uvozovky, a to jsem pak mohla využívat naprosto veškerou slovní zásobu :))
    a článek se mi moc líbí, fakt i tak moc že mi zlepšil náladu

    OdpovědětVymazat
  4. opět článek velmi inspirativní a vedoucí k zamyšlení, díky za něj! ;-)

    OdpovědětVymazat
  5. Tak proto jsem raději ERT než Petr :-D

    OdpovědětVymazat
  6. Michaelo, dávejte pozor, když přecházíte ulici...realita je tvrdá. Jinak fantazie dobrý...pište básně (verše). Pokud jste hodně psavá, dal bych vám místo na svých stránkách. Pohádky to nevím...

    OdpovědětVymazat
  7. Toto je bližší mému myšlení než ten článek o vnitřních světech.
    Myslím, že své názvy pro různé objekty a subjekty v životě má hodně lidí, ale záleží na tom, jak jsou výrazy sugestivní a jak často je člověk používá i ve společnosti cizích lidí.
    Některé výrazy jsou z rodiny, některé z prostředí, ve kterém se člověk pohybuje, některé jsou jeho vlastní. Nějaká zvláštní slova odezní, jiná budeme používat celý život a naučíme jim i ostatní, některá jsou možná jen v naší hlavě pro soukromou potřebu.
    Mám jedno speciální slovo pro jednu osobu a nedokážu jí říkat jinak, a tak kdykoli o ní mluvím, musím neznalé uvést do terminologie. Už těch neznalých ale kolem mě není moc.

    Mimochodem: ve spojení "využívat čárky k frázování citu a ne gramatiky" podle mě chybí čárka - je to tak schválně?:)
    (K vlastním pravidlům interpunkce jsem se žel nikdy neodhodlala - příliš miluju spisovnou češtinu se všemi jejími výjimkami výjimek. Což ovšem bohužel neznamená, že píšu vždy dokonale správně.)

    OdpovědětVymazat

© #FF69B4 Panda
Maira Gall