Škola 21.století

Popravujeme školáky. Nenápadně, líbezně. S úsměvem na tváři je pomalu vedeme ke zdi. Nerostli a nesílili ruku v ruce se svobodou a všemi novými možnostmi, ale spadli do toho bezbřehého moře prostě jen tak, najednou, flák je tam, a plavej. Ale oni neumí plavat.

Neumíme je používat. Možnosti 21. století. 
Nikdo nám nedal manuál a neřekl, jak se co dělá.

Vůbec nevím, na co mi je, že umím rozlišit stalagmit, stalaktit a stalagnát.
Vůbec netuším, na co mi je memorování chemického vzorce soli a pravidlo pravé ruky.
Doteď nechápu, na co mi je skok přes kozu a šplh.

Školní systém brutálně zaspal.

Dětí nemají ani šajn, jak doopravdy fungují sociální média. Přitom 90% z nich je minimálně polovinu volného času na Facebooku. Neznají pravidla, neřeší soukromí, nebojí se cizích lidí.

Neví, v čem jsou dobří. Nutíme je pouze dohánět to, v čem dobří nejsou. Trojka z matematicky? Šup na doučování. Když máš z kreslení jedničky, tak si nekresli. To už umíš.
Nikdy z něj nebude grafický designer. A mohl být.

Většinou ho celým životem provedou vychovatelky v družině, učitelky ve škole, kuchařky v jídelně.... to jsou všechno zaměstnanci. Živnost, faktury, DPH? Nedostane-li do ranečku odvahu a informace doma, nikdo mu jí na školní cestě nedodá.  Protože on se ve škole mezitím učí skákat přes kozu.

Nemají základy finanční gramotnosti, neví nic o hypotékách, úrocích, půjčkách.

Nemají mediální výchovu. Mladí lidé reklamě a televizi věří. Věří médiím. A to pouze proto, že jsme jim nedodali správné informace.

Vychováváme stádo dětí, které nebude mít koule se samo živit, protože o tom nic neví.
Ty děti neseženou práci, protože si je za pět - deset let zaměstnavatelé budou už jen googlit (a najdou haldy informací na špatně používaných sociálních médiích). Ty samé děti, které Provident dostane jedním jednoduchým telefonátem. Kteří budou jíst nejjemnější jogurty z naší přírody s deseti tisíci éčky z reklamy na Nově.

Ve škole stráví půměrně sedm hodin denně, má je připravit na život a dát jim všeobecné vzdělání a tohle je opravdu mají učit rodiče? (Nehledě na to, že ti většinou také nemají ani potuchy.)

Co to obrátit? Zakomponovat do těch sedmi hodin denně praktické a životně nezbytné předměty. A učit se bohapusté blbosti ve volném čase s rodinou?

Školství se musí probrat.
A to rychle. 

48 komentářů

  1. Školství odpovídá pomalu a navíc ho diktují lidé, co prostě v době mladých se už pomalu přestávají orientovat. Já jsem dostala dar v podobě mého otce ajťáka, naučil mě pracovat s internetem jako s nástrojem, není to pro mě "nový svět" kde bych se snad mohla ztratit.
    Líbily by se mi nějaké základy všech předmětů a pak se více orientovat fakt podle schopností a radosti z činnosti. Místo toho jen posloucháme, učíme se přijímat či bojovat proti autoritě, na střední se opakuje za 3/4 to, co se do nás snažili natlouct na druhém stupni, kde to nešlo, protože jsme měli plné ruce plné puberty. Je to ztráta času. Nejspíš jde z velké části hlavně o to, někam ty děti uklidit.

    OdpovědětVymazat
  2. Přesně tak! Jak to ale udělat?

    OdpovědětVymazat
  3. Hodně se touto tématikou zabývá Tomáš Hajzler a také je tomuto tématu věnována jedna kapitola knížky Peníze nebo život, kterou napsal.

    OdpovědětVymazat
  4. Většina škol vypadá spíš jako "nápravné zařízení" než přátelský místo :D Z tou budoucností bych to tak negativně ale neviděl. :)

    OdpovědětVymazat
  5. Ano, zaspal, ale primárně vychovávají děti rodiče. A za to, jak je vychováme, jsem zodpovědní my. Je jen na nás, abychom jim to vysvětlili a dali jim příklad naším životem.

    OdpovědětVymazat
  6. Nemohu s článkem zcela souhlasit. Primární výchova je, nebo aspoň vždy bývala, na rodičích, škola má být instituce vzdělávací, výchova by neměla být hlavní činností. A to, co říkáte, že se neučí, to se učí v občanské výchově a na středních školách v základech společenských věd. Ale pokud mládež ve škole nedává pozor a rodiče se ztotožňují s názory mládežníků, že učitelé jsou idioti, kteří by se jinde neuplatnili, tak je to potom těžký. Spíš tedy než na razantní změny bych to viděla na úpravy RVP a ŠVP(např. ve zmiňovaném ZSV neučit filosofii celý rok, ale třeba jen půl roku) a posílit pravomoci učitelů.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Prosím Vás, to je docela blábol. Já si vážně nepamatuji, že by mě kdo kdy v životě něco takového učil na základní či střední škole. Co se týče střední školy, základy společenských věd, ten byl na mé škole pouze jako volitelný a i když jsem chodil na jiný, vím že se tam učila především občanská výchova, psychologie atd.

      Jinak to že učitel je vynucená autorita, ponižuje studenty co něco nevědí a když ví víc než on tak taky protože prostě nevědí. Nikdy se k vám na základní škole nebo střední škole nebudou chovat jako k rovnocennému člověku, co má právo na vyjádření názoru aniž by na to byla vždy odpověď v podobě: To mě nezajímá, to je tvůj problém.

      Takže já jsem pro razantní změny. Necítím se sice nijak dotčen školským systémem. Každý svého štěstí strůjce a kdo si nedokáže přečíst něco o hypotékách na internetu je blb, na druhou stranu nenechám nikoho tvrdit že škola dá žákovi vše co by podle mého názoru měla.

      Vymazat
  7. Skvělý text.
    Téma je pro mě tím aktuálnější, čím víc se blíží nástup dětí do školy. Školský systém se mi, tak jak je nyní nastavený, nelíbí. Ano, je pravda, že primárně vychovávají rodiče a škola vzdělává. Ale právě že stále vzdělává v těch stalagnátech, rozmnožování lišejníků a dalších "nezbytnostech". Já nechci po škole, aby za mě vychovávala, ale předávala dětem informace, které jim budou užitečné a na jejich předávání ve volném čase zkrátka už nejsou kapacity...
    Na téma školy, jako budoucnosti vzdělávání mluvil skvěle Ondřej Šteffl http://www.youtube.com/watch?v=jt8mAdg-PIM

    OdpovědětVymazat
  8. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  9. Ona i znalost termínů je docela důležitá. Už jenom pro to, že Vám to dá větší přehled. Zůstaňme u těch stalaktitů a stalagmitů: Když uvidíte titulek, že někdo zničil vyjímečný stalaktit, tak při neznalosti nejspíše pokrčíte rameny a nebudete to řešit. Pokud ovšem jste ten pojem už někdy slyšela, víte, že se to týká jeskynních krápníků, víte, že ty krápníky vznikají velice pomalu a tudíž dotyčný vandal způsobil značnou škodu, která se může i podepsat na turistickém ruchu, z kterého jdou do obecní či jiné kasy peníze. A hned k té zprávě zaujmete nějaký postoj. Neznalost základních termínů povede akorát k lhostejnosti, která je nepřítelem demokracie (když jste k něčemu lhostejní, tak se za to nebudete bít a "vrchnost" si tak může dělat, co chce).

    OdpovědětVymazat
  10. Jak souvisí počítačové hry a učení? A že vzdělání není věda? Vše uvede na pravou míru Ondřej Šteffl v záznamu přednášky "Svět vzdělává!"
    Sledujte na http://slideslive.com/ScienceCafe/w/38889999

    OdpovědětVymazat
  11. Jak řikala moje skvělá třídní pár let zpátky: "Jó, změny a modernizace, to je přesně to, po čem tě ve škole poplácaj po ramenou a řeknou ti: 'Na tohle jsme tady /všichni/ čekali.' " :-))

    2/3 národa jsou ovce, těžko něco měnit. Ale učit bysme se měli rozhodně od Finska. Víc řekne tenhle obrázek (infografika): http://d24w6bsrhbeh9d.cloudfront.net/photo/6698591_700b_v1.jpg

    OdpovědětVymazat
  12. Je pekné to takto okomentovať, ale kto s tým naozaj niečo robí? Zaujímate sa napr. o aktivity okolo Česko mluví o vzdělávaní? Alebo o iné?

    A nie že by som s autorkou nesúhlasila, plne súhlasím s tým, že v škole nás učia veľmi veľa nepraktických vecí a je to skostnatelé, plus nesprávne rozvýjajú naše talenty, ale na druhej strane, vyrastali sme v podobnom a vieme, čo je to faktúra, ako sa postarať o financie aj ako sa správať na sociálnych médiách, tak by som tú mladú generáciu až tak nezatracovala..

    Oveľa viac ma štvú rodičia, ktorí nedokážu vychovávať svoje deti. Od malička ma učili zdraviť sa, poďakovať za veci, poprosiť, vedela som čo si možme dovoliť a čo nie. Učiteľ mal môj rešpekt, a to platí pre mňa dnes aj v business svete. Dnešné decká nemajú vo vačšine prípadov žiaden rešpekt, a to nie len pred učiteľmi ale ani pred vlastnými rodičmi, nepoznajú hodnotu peňazí, dostanú skoro všetko čo chcú a rodičia sa vo vačšine prípadov akurát zadlžujú. Pracovať s ľudmi, ktorým chýba základna rodičovská výchova, to je ešte len pohroma ;).

    OdpovědětVymazat
  13. Jo, souhlas. A jak na to změnit? Nebude to nic jednoduchého, jak ukazuje např. tento článek http://www.svobodauceni.cz/clanek/je-realna-reforma-vzdelavani-mozna

    OdpovědětVymazat
  14. Moje řeč. K výčtu bych ještě dodala dějepis - všichni skvěle víme, kdo je to homo habilis, ale události druhé světové války a komunismu se nikde pořádně neučí.

    Finanční gramotnost by se na školách už měla učit v rámci občanské výchovy nebo něčeho podobného.

    Kdo neviděl, koukněte se na tohle video na TEDu, které se zabývá podobnou problematikou:
    http://www.ted.com/talks/ken_robinson_says_schools_kill_creativity.html

    OdpovědětVymazat
  15. A co se inspirovat v systemu ktery fungoval pro Batu?

    http://blog.tomaskafka.com/pojdme-disruptovat-skolu

    Marigolda taky štve, že školství je nejškodlivější monopol v česku a tak téma otevřel dvěma výbornými výkopy:

    Otázka, kolik programátorů je třeba pro obsluhu bojového vesmírného křižníku, je pro českou ekonomiku nadmíru aktuální

    Jak letět na Mars nebo-li skoro praktické zamyšlení nad vzděláváním dětí

    Díky za téma Marigolde, na MFF UK pro mě byly vůní reálného života mezi zatuchlem akademického akvárka přednášky externistů - lidí, co danou věc nezkoumali, ale kteří se jí živili. Zájem přednášet z hrdinů reálného světa ještě k tomu vyfiltroval ty nejlepší, a vidím jako děsnou škodu, že než jsem se ktěmhle lidem dostal, musel jsem projít 5 + 8 + 3 (bakaláské studium patří až na pár heretiků akademikům) = 14 lety převážně tupé školní docházky.

    Už dlouho sním o škole, kde by předmět X učili jen externisté, kteří se předmětem X živí. Tohle pak udává všechny ostatní parametry školy - někdy se rozvrh musí přizpůsobit vyučujícímu, někdy dává smysl danou věc dělat intenzivně 8 hodin denně po dva týdny, nebo tomu věnovat den v kuse, místo 45 minut denně po půl roku.

    Ještě větší změnou je akceptování toho, že tyhle obory budou mnohem užší, než dnešní ZŠ a SŠ předměty, a budou dané specialisty, co zvládne personál školy sehnat. Koho neseženeme, toho mít nebudeme, ale je lepší každý rok školy detailně vidět 10 různých (a víceméně náhodně vybraných) povolání, nebo je důležité aby úplně všichni měli úplně stejnou úroveň všech znalostí? Stejně každého, koho jeho práce baví, nakopla na danou dráhu víceméně náhodná událost, tak proč tu mít McŠkolu optimalizovanou pro výchovu unifikované pracovní síly pro Rakousko-Uhersko.

    Podle mě za 20 let budeme potřebovat stadardizované CK McPracovníky ještě míň než dnes.

    ——————

    Dalším zdrojem je vyprávění paní Garlíkové o Baťově škole z pražského TEDx 2010.

    Dnešní škola má neskutečně pomalý feedback loop, mám mě připravovat na práci, ale o tom, jestli jsem se naučil něco užitečného se dozvím třeba za 10 let?

    U Bati paní Garlíková vystudovala účetnictví mezi 14-17 rokem tak, že 5 dní v týdnu pracovala na účtárně jako pomocná síla, a škola byla po večerech + v sobotu. Takže feedback loop trvá jeden den, už zítra ráno si vyzkouším, jestli dnešní lekce k něčemu byla. Anebo to rovnou vím, protože jsem před měsícem slyšel kolegy něco zajímavého řešit, ale nerozuměl jsem detailům - a dneska mi je (hladovému po vědění) konečně řekli.

    Za Bati jeden den. Dneska deset let. Fakt jako?

    ———————

    A co mateřská školka? Děti jsou neskutečně chytré, než jim pustíte Disneyho drogy do očí, Bieberovy drogy do uší a Unileverovic drogy do pusy. Rád bych měl pro naší dcerku školku takovou, že třeba 10 rodin dá děti dohromady, a každý den si jeden z rodičů vezme volno a hlídá. A spolu můžou místo nauky o recyklaci třeba letět na Mars!

    OdpovědětVymazat
  16. Česká škola (od základní, často bohužel až po vysokou) většinou moc neučí samosatatnému uvažování, nevychovává osobnosti. To je stará písnička. Bylo to zrovna tak smutné teď, jako před deseti lety. Bez ohledu na sociální sítě.

    Jsem ale přesvědčený, že je to víc otázka formy a přístupu než obsahu. Mají se děti ve škole používat Facebook, nevěřit reklamám, a vystavovat faktury? Změní se tím něco k lepšímu? Vyrostou z nich díky tomu celistvější osobnosti schopné pohybovat se ve světě sociálních sítí, médií a podnikání?

    A to, že si ze školy člověk odnáší mimo jiné i množství poměrně hlubokých provázaných znalostí, považuju za nanejvýš důležité. Se samostatným uvažováním se to nevylučuje, naopak. Vím, z čeho se skládá sůl, co jsou sodné a další ionty a jakou funkci mají v těle. Když mi někdo bude tvrdit, že mám pít jedině minerálku, nebo naopak, že nesmím vůbec solit, budu schopný si na to udělat alespoň nějaký názor. Právě to je pro mě protiváha klouzání po povrchu informací v reklamě nebo sociálních sítích. Jen se memorovat vzorec je samozřejmě blbost, ale je důležité taky zažít, že některým věcem jen těžko skutečně porozumím, aniž bych v měl v paměti spolehlivě uložená nějaká fakta a souvislosti mezi nimi. Nejde vše vygooglovat.

    Neumím si představit, jak by škola neměla nutit k dohánění toho, v čem děti nejsou dobré a zároveň dát všem napříkad základy finanční gramotnosti. Jakkoli to může znít pro někoho neuvěřitelně, procenta nejsou ani trochu jednoduchá věc. Speciálně pro lidi, co jsou přesvědčení, že v matematice nejsou dobří a věnovat jí intelektuální úsilí by byla ztráta času, protože chtějí být grafičtí designéři nebo kadeřnice. (Mám zkušenosti s doučováním matematiky)

    Ještě k některým konkrétním tezím v článku:

    - „Školní systém brutálně zaspal. Dětí nemají ani šajn, jak doopravdy fungují sociální média. [...] neřeší soukromí, nebojí se cizích lidí.“ – A to je chyba školy? Co by je měli učit rodiče, když ne tohle?

    - „Živnost, faktury, DPH“ – do určité míry souhlasím. Myslím, že by se ve škole mělo víc učit o daňovém systému. Co se týče živnosti, tak zrovna tak důležité je rozumět daním a odvodům z pohledu občana a zaměstnance, rozumět vztahům zaměstnanec-zaměstnavatel, chápat roli odborů… I kdybych chtěl z lidí vychovávat podnikatele nebo živnostíniky, nejde to tím, že je budu učit vystavovat faktury…

    - „Většinou ho celým životem provedou [...] zaměstnanci.“ Je špatně, že ve škole se o děti starají a učí je zaměstnanci? Jak by to mělo být?

    - „Mladí lidé reklamě a televizi věří.“ – Víc než staří? Čím je tohle podložené?

    OdpovědětVymazat
  17. Přiznám se, že mne začíná trochu otravovat, že všichni vědí co je špatně a píší o tom vtipné články. Před 2 lety jsem začala učit na gymnáziu, přišla jsem z praxe, protože je mi příjemnější být v kontaktu s mladými lidmi a nikoli úřednicemi.
    Věřte, nevěřte, učíme studenty o bezpečnosti internetu, používáme sociální média, mají na výběr, mimo standardní předměty, i seminář mediální, finanční gramotnosti, seminář práva, seminář specializovaný na mluvený projev, ale i fotografování, programování, dějiny umění, deskriptivu a třeba i latinu.
    V posledním ročníku si sami vyberou téma, kterým se chtějí zabývat a píší odbornou závěrečnou práci, mohou se tedy specializovat podle libosti. Pro představu - právě teď píši oponentní posudky na práce:
    • 3D model ekologického domu ve SketchUpu
    • Výuková hra v GameMakeru pro angličtinu na 1. stupni
    • StreetArt
    • Kontextová reklama na Google – prakticky
    • Virální marketing
    Také by mě těšilo, kdyby studenty škola více bavila, ale skutečně nevím, co ještě nabídnout.
    Sleduji TeDx, KhanAkademy, Problem Solvig Tutor, využívám myšlenkové mapy i 3D modelování, využívám servery Česká škola, RVP, Spomocník i GEG, znám hnutí Svoboda v práci i Česko mluví. Jsem v kontaktu s učiteli, kteří to na jiných školách dělají také tak.
    Místo vynášení obecných soudů ve smyslu, že by se škola měla probrat, by mě více zajímalo, co s tím, když se škola probírá, ale stejně se tím nijak výrazně nezvyšuje zájem a motivace studentů?


    OdpovědětVymazat
  18. Váš článek je povrchní a mám pocit, že vznikl spíše kvůli sběru followers and likes, než kvůli snaze hledat řešení. Ale kdo ví, možná měl provokovat k diskuzi - a povedlo se. Zde jest tedy má nestvůrně dlouhá (a téma absolutně nevyčerpávající) reakce.

    Jsem učitel a to, o čem mluvíte, bych naplňoval rád. Jenže ne diletantsky (ač jako začínající učitel prostě diletant jsem).
    To, co studenti dostávají na běžné škole, jsou základy věd, přehled. Jestliže se budeme věnovat tématům, která jsou nad těmito základy, bude to stavba vetchá. Navíc na těch základech se učí jiné dovednosti nezbytné pro to, aby si o těch hypotékách, médiích apod. už dokázali zjistit víc sami. Jsou jim ukázány dveře - vstoupit musí každý sám.
    To, co jmenujete, studenti ale většinou dostávají nabídnuto. Je otázka, proč si to neberou. A odpověď?
    I. učitelé (ne)jsou autoritou
    - status jim mimo jiné určují: peníze, názory rodičů, kteří sice mají názor, ale nemají ani ono diletantské povědomí o učitelské praxi. Mimochodem - články jako je ten Váš jejich autoritě nepřidá - a učiteli ani moc nepomůže, aby se zlepšil.
    - osobnost učitele (a tady jen dodám, že jeden učitel pro dítě autorita je, zatímco pro jiné autoritou prostě není - i kdyby se rozkrájel. Nezavděčíte se všem a jediné řešení je oněch 8-12 osobností, z nichž si mohou během týdne vybrat tu svou. To "zdarma" ale nabídne jedině škola.
    - uznávám, je dost možností, jak si autoritu alespoň úplně nezadupat - vzdělávat se, vypadat normálně, chovat se normálně, být spravedlivý a čitelný, řídit se určitými normami a principy, být důsledný...

    II. Rodiče se rozhodli na výchově a vzdělávání nepodílet. Umí vyžadovat dobré známky, umí vyžadovat chování učitele tak, aby si doma dítko nestěžovalo, umí si stěžovat a umí psát blogy i omluvenky, aniž by je zajímaly důvody absence...ale nejsou aktéry ve smyslu vychovatelů. Proč?
    - nenabízí aktivity, nejsou aktivní s dětmi
    - málo investují, zvykli si na vzdělání "zdarma". Většina z mimoškolního vzdělávání je podhodnocena. Rodiče by měli dávat minimálně dvojnásobek, aby ti, kteří aktivity vedou, nemuseli myslet na to, jak si přivydělat jindy a jinde (tudíž těžko budou věnovat maximální úsilí dětem). A toto je problém i u učitelů.
    - a co rodiče, kteří - chlastají, nepracují, na všechno kašlou, myslí především na sebe, podvádějí (se), rozvádějí se?????????

    III. studenti jsou oběti, ale zároveň i těmi, kteří se sami obětují
    - oběti médií, obchodů, výrobků (v nichž pracují "jejich" rodiče tak, aby je i sebe uživili). Toho, co útočí na jejich pozornost a podvědomí, je prostě příliš. Seriály, filmy, hry, mobily, počítače atd. Stojí proti nim armády dospělých, kteří se snaží chytit jejich pozornost a zlákat je ke "koupi a zkonzumování".
    - děti hold v pubertě mají problém samy se sebou, těžko od nich občas čekat skvělé výsledky
    - Kdo ví, možná by jen stačilo poslat je během puberty na pole, do továrny... Práce šlechtí a vychovává - a taky si pak vážíte možnosti sedět v pohodě nad knihami. Mimo jiné se při fyzické aktivitě produkují endorfiny - práce přináší pocit štěstí. Práce dokonce učí, vede k zájmu, většinou u ní ani nepřibíráme...Práce je do značné míry řešení - ale oni ji chudáci nemají. A když se o něco pokusíte ve škole, třeba jim zadáte úkol, tak se zvedne iniciativa za zrušení úkolů ve škole.
    - některé děti jsou líné
    - někdy jsou prostě "zdechlí" a nemá cenu hledat výmluvy. V některých případech je prostě nikdy nikdo nevedl k soustavné práci, tak se není ani co divit. Jenže jsme opět u rodičů...

    OdpovědětVymazat
  19. Takže ano, je potřeba hledat cesty pro 21. století. Ale nadávání je jenom polovina prvního kroku. Hned na to je potřeba konstruktivně jednat, komunikovat s učiteli, platit (ano, platit) více do mimoškolního sektoru (často učitelům, kteří v nich odpoledne hledají přivýdělek, aby vůbec mohli pracovat ve školství), a trávit s dětmi čas nad hledáním jejich vloh a talentů, rozvíjením jejich dovedností, znalostí, schopností...Vést je k postojům jako je pracovitost, svědomitost, cílevědomost, sebeutváření, altruismus, nadšení pro věc...

    A otázka na závěr: pokud je školství tak mizerná instituce. Jak je možné, že zde pořád máme absolventy, kteří se v životě uplatnili, ač prošli stejným systémem, jako ti neúspěšní?

    OdpovědětVymazat
  20. No az na ten telocvik s Vama souhlasim.

    OdpovědětVymazat
  21. Pojďte debatovat i tam , kde se toto téma právě aktuálně řeší. Právě probíhá kampaň Česko mluví o vzdělávání a Váš názor by také měl být slyšet :-) www.ceskomluvi.cz

    OdpovědětVymazat
  22. Jsou různý školy, může bejt i dobrá základka, která má koule a nabízí dětem dostatek kritických témat od vlastního názoru na hypotéku, půjčky, přes sociální média a skok přes kozu. Současný děcka chápou a využívají přirozeně všechny klady a zápory sociálních sítí, jako žádná jiná generace předtím.

    OdpovědětVymazat
  23. Mira: Jsem student z Brna, to co píšete tu kolem nevidím nikde. Jste pro mě vyjimkou jako škola a seminářů bych využil. Ale i tak - semináře může mít student na cokoliv. Ale pokud mu nikdo neukáže že je to potřeba do života a realita je taková, že k maturitě potřebuje úplně jiné věci, tak si těžko veze jiný seminář než maturitní témata. Tohle je potřeba měnit od základu.

    OdpovědětVymazat
  24. Ne že by školství nemělo co dohánět, ale mnoho bodů, jmenovaných v článku, zaspávají dnes a denně rodiče. Tak, jako je svatou povinností rodičů naučit děti nechodit nikam s cizími lidmi, nebrat si od neznámých lidí nic k jídlu a pití, je také jejich svatou povinností naučit děti odolávat reklamě a najít si k ní zdravý odstup (otázkou ovšem zůstává, zda to umějí sami rodiče, což zatím ve valné většině neumějí...)... A když už je řeč o přeskoku kozy či šplhu - kde jinde už se sakra děti mohou v bezpečném prostředí přesvědčit o tom, že to, co vidí v akčních filmech, je vážně kus dřiny? Ono je to spíš tím, že učitelé postrádají schopnost předat dětem spolu s danou znalostí či dovedností také info o tom, k čemu jim to v životě skutečně bude... Já osobně bych tedy uvítala také rozšíření školního učiva o nějakou formu fyzické sebeobrany, když už tedy mají být robátka vybavena do života...

    OdpovědětVymazat
  25. Ve všem souhlasím. Zrovna včera jsme o tom vedli docela vzrušenou třístrannou debatu s kamarádem učitelem a přítelkyní :)

    OdpovědětVymazat
  26. Hmmm.. jenom nechápu jak může někdo napsat, že trojka z matematiky by neměla vadit, nebo naznačit, že grafickému designeru by matika nechyběla - stačí když si bude kreslit. Nebo, že by měly děti ve škole jenom sedět na zadku a ničit záda místo aby si mezi biflováním alespoň párkrát týdně protáhly a zacvičily. Jasně, potřebujeme učit také nové předměty, dát menší důraz na zbytečnosti v osnovách, musíme děti připravovat na digitální svět. Nelze ale naivně ukazovat doleva doprava na tohle a tohle, je to ve školství špatné a zbytečné, protože se to mě nelíbí.

    OdpovědětVymazat
  27. Přesně jak to píše Dan. Zcela s ním souhlasím a mám upřímnou radost, že ještě (nebo spíš "už") jsou takoví učitelé.

    OdpovědětVymazat
  28. Všichni zajímavě píšete,se všemi souhlasím,ač ne vždy se vším.Já osobně ,jako máma dvou školáků,školu vidím jako institut na tlačení informací do hlav v takovém množství,že z nich nakonec v hlavě mnoho nesetrvá.Talenty se neztratí,netalentování doufají,že to nějak prolezou.A to opravdu důležité si nakonec každý najde a naučí se.Je to pak také otázka štěstí,kterou má jednotlivec v podobě lidí kolem sebe.Ne toliko škola,ale blízcí nás formují.Alespon tak se to událo se mnou.A moc držím palce všem dětem,at mají štěstí na dobré učitele a ještě lepší rodiče a blizké.A těm svým,at školu nějak prolezou........:-D

    OdpovědětVymazat
  29. Upřímně? Zrovna Vámi postrádaná mediální výchova už součástí učebního plánu je, dokonce několik let. Je jedním z průřezových témat Rámcových vzdělávacích programů, které by měly být obnovou zastaralých osnov. Navíc tyto programy dávají větší volnost školám, a tím pádem i samotným učitelům, aby si výuku přizpůsobili dle svého uvážení. Rozhodně souhlasím s tím, co napsal Dan, učitelé jsou různí (míněno z hlediska kvality) a také si myslím, že rodiče by měli dbát na to, aby naučili své děti nevěřit cizím lidem/reklamám/... Školní vzdělání nemá a ani nemůže nahradit výchovu v rodině.
    A také by si svých dětí měli všímat a chtít rozvíjet jejich schopnosti a dovednosti, proč by to za ně měla dohánět škola, když o to (v některých případech) sami nemají zájem?
    Mimochodem na základních školách se opravdu řada poznatků osvojuje memorováním, ale není to jen proto, že by někdo chtěl ty ubohé děti trápit hromadou neužitečných blbostí, ale proto, že pouze v tomto věku (teď mluvím o prvním stupni, tedy cca do 12 let) je lidská mysl schopna si zapamatovat věci mechanicky, bez logické souviisloti, která je potřebná později. Takhle se dá naučit stavební kameny, bez který si další znalosti neosvojíte.

    OdpovědětVymazat
  30. perfektní myšlenka, určitě souhlasím, hlavně v oblasti finanční gramotnosti, které je všude strašně málo, ale zřejmě je to tak záměrně. Protože finančním nebankovním, koneckonců i těm bankovním sektorům příjde vhod, když lidé jako slepé ovce podepíšou půjčku s nekřesťanskými úroky. A když platí ani neví za co...hlavně že platí...

    OdpovědětVymazat
  31. Nejvíc souhlasím asi s Danem a Mírou (spolu s tím, že oceňuji jejich snahu, samozřejmě).

    Ty příklady, které, Michelle, uvádíš, jsou dle mého názoru velmi nešťastné. Jak by se dítě dozvědělo, že ho zajímá chemie, kdyby se o ní ve škole nic neučilo? Kde (viz Eva Suchomelová) si má jinde vyzkoušet poněkud akrobatické kousky? Já sama jsem na gymnastiku totálně levá, ale přes kozu jsme nakonec (hlavně díky naší učitelce) na tělocviku skočily všechny a měly jsme z toho radost. Kde jinde se má dítě seznámit s bohatstvím filosofických myšlenek (Anežko Česká) než ve škole?

    Jistě, finanční a počítačová gramotnost by neškodila, ale jednak mám pocit, že už se to učí (jak píše Jana), a jednak nevím, kde berete tu jistotu, že si žáci/studenti z hodiny odnesou víc, než mám já dnes z těch chemických vzorců. Ale kdo ví, třeba by se žáci aspoň naučili, že za interpunkčními znaménky SE PÍŠE MEZERA (Bludičko).

    Neschopnost učit nedávný dějepis (Jarka Hrnčárková) je dle mého názoru způsobena zastaralými osnovami, pocitem, že "to jsme přece všichni zažili", a strachem interpretovat (osobně si myslím, že vysoká míra interpretace je přítomna i ve výuce o starších obdobích, ale tam to zkrátka tolik nebolí, že).
    Samozřejmě se interpretovat MUSÍ (nebo lépe řečeno je to nevyhnutelné). Jen je třeba o tom vědět a upozorňovat na to.

    K té kontextuálnosti a vůbec postmoderně:
    http://toffee13.blogspot.cz/2013/03/jeste-k-ongovi.html
    a zde profesionálně:
    http://eldar.cz/myf/txt/eco_-_sest_prochazek_literarnimy_lesy.html

    OdpovědětVymazat
  32. Nerada bych zavrhla Tvůj celý článek (to určitě ne!), ale kdo chce vědět-ptá se a jako každého člověka, to důležité naučí sám život.

    OdpovědětVymazat
  33. chjo. Tohle je strašně složité téma. Já myslím, že školství, jakožto systém, zas tak moc nezaspal. Když si pročtete RVP, je tam všechno od mediální výchovy po podporu individuálních aspektů osobnosti žáka. A dál to upravuje ŠVP. Moc jsem jich nečetla, ale zatím se nenarazila na žádný, který by se nedušoval, že přesně TOHLE v té škole učí...Tak kde je pak to selhání? V lidském faktoru, samozřejmě. Mně je 25, jsem technicky zdatná, v oboru vzdělaná, k tomu navrch bakaláře z psychologie a kurzy kritického myšlení...a to si pište, že jsem tam šla s představou, že to budu dělat jinak, lépe...a snažím se, jenže výchova a vzdělávání jdou ruku v ruce a motivace se odvíjí především ze vštípených hodnot...Snažím se se studenty diskutovat, ale obvykle narazíme na tom, že oni nic nevědí a ani nejsou schopni formulovat větu-ale přitom já jsem prošla tím samým systémem a to jen 6 let před nimi. Tak já nevím....koukněte se na moje zkušenosti a uvidíte, jaká je realita...http://thefoolatschool.blogspot.cz/ Vaše horlivost je milá, ale nejste v ní sama...jen musíte asi dát školství a rodičům pár let, aby to vzali za ten správný konec...

    OdpovědětVymazat
  34. On si to hlavně žák musí chtít vzít...

    OdpovědětVymazat
  35. Totalne! Sam jsem stredni nedodelal a dodneska jedine ceho bych pripadne mohl litovat je, ze sem se na to nevysral driv. Jeste nejsem sice uplne tam, kde bych chtel (mit solidni uspesny start-up), ale 1) pracuje se na tom a 2) ani ted si nemuzu stezovat.

    OdpovědětVymazat
  36. Tady je vidět, že Míša umí sice pěkně psát a užívat dobrá klíčová slova a úderné věty.
    Ale asi právě na střední škole chyběla při základech psaní esejí a vyhledání si více faktů. Vlastní zkušenost či dojmologie pro odsouzení celého systému bohužel nestačí. Přesně, jak říká Dan.

    OdpovědětVymazat
  37. A je pro děti učení se o bankovních půjčkách, když si ji dalších 5 let nevezme životně důležitá informace, která nezapadne?
    Dnes jsem vystaveni takové záplavě informací, že rozlišit, co je potřebné/nepotřebné je prakticky nemožné.

    Myslím, že hlavním úkolem školy je cvičit mozek a naučit děti nějakému řádu. Pokud bude umět přemýšlet nad kvadratickou rovnicí, přeměnách kinetické a potencionální energie, tak bude umět přemýšlet i nad tou bankovní půjčkou, až přijde čas. Stejně pokud se bude umět naučit všechny druhy lišejníků, tak se bude umět naučit i na zkoušku z anatomie.

    Hlavní než co, je podle mě důležité jak. Biflování je potřeba, ale je rozdíl, pokud ze sebe umí dítě jen vysypat roky bitev nebo fyzikálních definic, aniž by dokázalo popsat, jaký to vlastně mělo dopad na běh historických událostí nebo jak co ta definice znamená v praxi.

    K tomu je potřeba podle mě kvalitní učitele, menší kolektiv a prostě se těm dětem lépe věnovat. Jak ze strany učitele, tak rodiče.

    OdpovědětVymazat
  38. Podle mě se školství dostalo do situace, kdy by se mělo učit informace hledat a ne se je biflovat. V ideálu by si pak každý mohl na získanou "osnovu" nabalit, co ho zajímá a zjistit si o tom víc. Rozhodně tím ale nechci popírat potřebu analytického myšlení a logiky.

    Problém je tu ale v ignoranci většiny žáků (popisuji co vidím - sám jsem ve druháku na gymnáziu), takže když už učitel přijde s něčím zajímavým, většina lidí se baví a zbytek učitele přes ostatní neslyší. Učitel pak postupem času ztrácí zájem dělat výuku zajímavou (to zase můžu posoudit z jiného pohledu - mamka učí fyziku na druhém stupni). Tím jsme ale v nekonečném kruhu. Myslím, že je ale teď řada na nás, studentech, abychom s tím něco udělali.

    Tohle by ale mělo přijít už v mladších letech - a jsme u již zmiňovaného problému: rodina/výchova/zázemí...'. Jak má dítě vědět co může a nemůže, když ho to nikdo nenaučil? To už bych ale jen opakoval cizí příspěvky.

    Ve škole chápu důležitost pochopení kontextu dějin. Druhá věc je, že například kvůli pravěku, který jsme brali v prváku hodně dlouho, musíme teď na konci druháku brát novověk jenom zběžně, aby bylo možné ve třeťáku stihnout alespoň část moderních dějin. Avšak na události, které nejvíce ovlivňují dnešní svět se už nedostaneme (nemyslím tím 2.sv.v., ale například konflikty v Lybii, Iráku, Iránu, teroristické útoky...).

    Také mi vadí, že ačkoliv máme v každé druhé třídě inteligentní tabuli nebo projektor, ze 14 učitelů je aktivně využívá jeden, občas je využijí dva další učitelé. Ale co ten zbytek?

    Shazovat vinu na žáky/učitele/rodiče je teď zbytečné. "Ruku k dílu" musí přiložit každý.

    OdpovědětVymazat
  39. POZOR, NÁSLEDUJE HEJT:

    například s absencí základů finanční gramotnosti souhlasím, ale všechno ostatní tam je hrozně ubohý, ekvivalent uraženýho sedmáka aneb "na co mi to v životě" bude. při týhle větě se mi chce vrazit tomu primitivovi facku, protože vzdělání je to, co ti zůstane, když zapomeneš všechno co ses naučil. a jsou chemici, jsou biologové, jsou grafici nebo sportovci, ale někdo je pro to musel nadchnout a jen protože autor raději kreslí než se učí pravidlo pravý ruky neznamená, že to nikoho jinýho nezajímá. je pravda, že extrémní specializace probíhá celosvětově, jediný co ale přináší je omezenost a ztráta osobní zodpovědnosti. nejsme žádní roboti aby se každej vycvičil na jednu činnost aka "jsem Bender, prosím vložte trubku" a jedinej kdo "nesežene práci" budou další líní puberťáci jako autor článku, kteří místo toho aby zvedli prdel, budou se situovat do role ukřivděnýho umělce, kterej nemá možnost se v týhle nespravedlivý společnosti realizovat kvůli vzorečkům z matematiky. naopak umělecký školy každej rok vyplivnou kvantum rádoby grafiků, fotografů a návrhářů, kteří potom zevlí na pracáku. ať autor řeší svý komplexy z dospívání a neschopnosti nějak jinak a nepíše blbiny. a vůbec - nikdo nikoho nemůže učit co si má myslet, důvěra reklamě nebo sociálním sítím je otázka vlastní blbosti a jestli to tomu člověku fakt tak vadí, ať rozjede nějaký osvětový kurzy.

    a omlouvám se autorovi za urážky :)) nesere mě ani tak on jako celej tenhle debilní názor kterej neslyším poprvý, většinou ale od kidz na základce )) peace, hezkej život a tak

    Petr Racek

    OdpovědětVymazat
  40. Z mého úhlu mi přijde, že celé školství je na hlavu, celý náš stát a vůbec celé všechno. Vyznat se v životě a umět v něm chodit je jako hledat lék na nesmrtelnost, protože tak nekonečně dlouho bude trvat, než přijdeme na způsob jak to všechno dát do pořádku. Obviňovat rodiče? Učitele? Žáky? Vládu? Každý má na tom svůj podíl.

    Já osobně se snažím vžít do našich profesorů, kteří z oblibou neučí svůj předmět, ale spíše se radši o svůj vyučující předmět vykecaj ze svých mindráků a celý den je promarněný. Nedělám žádné problémy, nevyrušuji, snažím se angažovat, snažím se to přijmout tak jak to je. Máš-li zájem se něco naučit, tak pro to něco dělej. Jenže nikdo z nich to neocení, nepodpoří. Chceme nějaký výlet? Zařiďte si to, vadí vám něco? Změňte to. Takže učitelské výmluvy typu ,,Nemá to cenu, oni stejně nedávaj o hodinu pozor, tak proč je učit něco nového." Nebo : ,, Myslíte si, že my to máme jednoduchý, si to zkuste mluvit v kuse celé dny." - Vážně? A co takhle makat u stroje v továrně a v létě, když tam máte 50°C a hučí všechno, nesmíte se hnout a pak jdete ještě do druhý práce?
    Nebo výmluva typu: ,, Tohle není naše starost, ale rodiče musí zapracovat." Fakt miluju. Já chápu že jsou rodiče, kteří se o své děti nestarají, ale jsou také rodiče, kteří makaj durch, aby nám něco dopřáli. Snaží se nás ve všem podporovat, učí nás, radí nám jak v životě, ale taky nemůžou vědět všechno. Nedávno jsem si byla s taťkou vyřizovat pojištění. Všechny ty informace byli pro mě jako španělská vesnice i pro něho. Bylo to jen slovíčkaření. Tihle lidé, co si k nim chodíme zařizovat pojistky, hypotéky a já nevím co ještě, by měli být na tolik schopní, slušní a féroví, aby nám to po pravdě vylíčili a nevěšeli nám bulíky na nos. Tohle není záležitostí školy a ani tam není prostor a čas na vysvětlování. Škola by měla být pravdivým přísunem informací. Na učitele ať studují laskavě ti lidé, kteří tím chtějí být a né z nouze nebo z jiných osobních důvodů. Protože já bych se ráda něco naučila, protože když tam sedím skoro celej den, tak ať to není zbytečný mrhání časem. Nevím jak v jiným kraji, ale tady u nás to stojí za velký prd.

    OdpovědětVymazat
  41. Doučit se to co neumím nebo se hlouběji věnovat tomu co mi jde přirozeně? To je taky důležitá otázka, protože přirozený talent versus společnost + ty kecy které do nás hustí ve škole, kdo se v tom má vyznat? Počítače a umělá inteligence jsou budoucností, jenže ne každý jsme pro takové věci stvoření. Někdo má vyšší IQ pro umění někdo zase pro počítače. Ale kdo dostane přednost ten co má talent pro umění nebo ten co to umí s počítači? Kdo je pro společnost užitečnější? Je jasné, že lidé zahazují svůj talent nebo se mu nevěnují, protože jim přijde méně cenný. Přestávají si věřit a to, co by bylo dobré aby uměli jim nejde, jak tuto situaci asi vyřeší? Jak ji vyřeší žáci? Budou nešťastní přestanou mít zájem, budou opovrhovat školou, vzděláním, protože jim to nic nepřineslo, ty znalosti jsou jim k ničemu. Ano jsou, protože s nimi neumějí pracovat. Proč? Buď mají neschopné kantory, kteří jim to neumějí a ani nechtějí vysvětlit nebo na to nemají hlavu. Možná to mají doma těžké, není čas ani prostor se tomu věnovat. Proto tuší-li učitel, že mají jeho žáci problémy, měl by jím nabídnout pomoc.

    Odsuzovat se navzájem a hledat chyby na druhé straně je zbytečné. Pokud je tu nějaký učitel, ať se zamyslí nad svojí prací. Zda je spravedlivý a pokud ho někdo ve třídě štve měl by si říct, co je příčinou žákova chování. Jsou-li zde nějací rodiče ať se zamyslí nad tím zda není nějaká možnost věnovat se svým dětem lépe a zda nestojí za to změnit se a být dobrým člověk a vzorem pro dítě, které bude součástí budoucího národa. A pokud je zde nějaký žák ať se zamyslí nad tím, zda není vůči svým učitelům zaujatý a zda moc svým rodičů, nekřivdí. A pokud je zde nějaký člen, který má na starosti školství, ať se zamyslí nad tím jestli není přeci jenom důležité věnovat větší úsilí pro zlepšení školství, které by mělo poskytovat kvalitní vzdělání, kvalitní výběr kantorů a vedení školy, která by vychovávala budoucí génie a podporovala každý talent bez ohledu na to, který je důležitější pro rozvoj lidstva.

    OdpovědětVymazat
  42. Původně jsem reagovat nechtěla, ale jakožto příležitostný pedagog mě to celkem nutí. Já nevím, jak Vy slečno, prošla jsem celým tím systémem "na co mi to bude". Neříkám, že je vše v pořádku, ale na druhou stranu - tenhle systém Vám, mě, mým nebo třeba Vašim kamarádům umožnil se najít. Rozhodnout se, jestli to, co ostatním připadá jako ztráta času mě náhodou nebude bavit. A naopak. Je hrozně hezké házet vinu na školství. Ale všiml si sakra někdo, že se VŠECHNO hází na školu? Škola není od toho, aby děti vychovala - od toho sjou tu rodiče. Škola není od toho, aby napravovala chyby rodičů. Mezi námi, víte jaký má učitelka plat v poměru k tomu jakou má zodpovědnost? Myslíte, že za 15000, odpovědnosti, ztracený nervy z nevychovaných fracků, kteří rodiče posílají do školy s tím, že od nich mají konečně pokoj, má učitelka nějakou motivaci děti nadchnout, motivovat? A myslíte, že tuhle práci chtějí dělat lidi, kteří jsou intelignetní a mohli by děti něco naučit? Nechtějí, protože prokristapána, proč by to dělali?

    Rodiče jsou tím, ke komu by děti měli vzhlížet a tak rodiče jsou zároveň tím, kdo dává dítěti příklad vlastním životem. Bude-li mít rodič postoj ke všemu "na co mi to bude, já jsem přece...", dítě bude mít zákonitě stejný postoj. A ano, takové dítě nebude mít v životě šanci. Z dítětě si dokážete udělat poměrně jasný obrázek o tom, jaká je jeho rodina.
    Proč děti tráví tolik času na sociálních médiích, která něumějí používat? Mimochodem, děti se k těmto médiím dostávají ještě dříve než jdou do školy - je tedy na rodičích, aby si s dítětem sedli a vysvětlili mu všechna možná rirzika a toto pravidelně opakovali, protože dítě roste a potřebuje informace.
    Co sleduji a co mi připadá daleko horší než kvalita výuky - rodiče se svým dětem nevěnují. Nevěnují dostatek pozornosti tomu, co děti dělají, jaké jsou a v čem jsou dobré a neumí je podporovat. Hlavně že je od nich pokoj. Myslíte, že za těchto okolností je jednoduché dítě zaujmout? Stoupněte si někdy před třídu dětí, které vám řeknou, že nic dělat nebudou, protože rodiče je nechávají dělat si co chtějí. Uhlídejte takovou třídu 26 dětí. A pak teprve kritizujte učitele.

    Neříkám, že je školní systém v pořádku, to rozhodně není a měl by se od základu změnit. Počínaje učitelským platem, aby měli ti chytří a kvalitní učitelé otivaci tuto práci vůbec dělat. I učitel musí být z něčeho živ a vzduch to asi nebude. Chceme-li ale pomoci dětem, aby byly v budoucnu dobré, vyspělé a v bezpečí, musíme se změnit i my. Takže rodiče, chyťet se za nos a místo toho, abyste se dnes koukali na televizi, zeptejte se radši svého potomka, co vlastně dneska dělal a co se mu povedlo a zda něco nepotřebuje.

    OdpovědětVymazat

© #FF69B4 Panda
Maira Gall