Dočteno: Jsem August i Rose

Mám období dětských hrdinů. Hltám knihy s hlavními hrdiny, kterým je deset, maximálně jedenáct let. Skvělé je, že knižní trh mi jde naproti. A tak trávím čas s dětmi, které nejsou hvězdy a které jsou něčím odsouzené k celoživotní osamocené mimořádnosti. Dvě nejlepší, které vám můžu za poslední dobu doporučit, jsou určitě Zvláštní smutek citronového koláče a (Ne)obyčejný kluk.


Zvláštní smutek citronového koláče mne prvně upoutal svou obálkou. Jednou za sto let se povede, že je česká obálka lepší než anglická - a to je tento případ (díky Argo!). Aimee Benderová je sice autorkou několika knih a mraků povídek, ale žádný její text neměl dosud takový dosah. Byla a je průměrně úspěšná učitelka tvůrčího psaní, což se asi rychle změní. Koláč dostal literární cenu SCIBA 2010 a ALEX 2011, přeložen byl a bude zřejmě do 20 jazyků. Wow, že.

Vzpomněla jsem si na sebe, jak jsem si jako malá myslela, že mám výjimečné schopnosti. Znáte to. Nejřív si myslíte, že umíte mluvit se zavřenou pusou, pak že můžete číst myšlenky, pak mluvíte s duchy, které vidíte jen vy. Každé malé dítě má nadpřirozené schopnosti. Rose cítí v jídle pocity lidí, kteří jí ho připravili. Když ochutná citronový koláč, který jí na její narozeniny připraví matka, ucítí v něm kromě citronové polevy také smutek, osamocení, tíseň a bezradnost. Najednou zjistí, že úsměv její matky je pouze každodenní make-up, který se na noc smývá. Kniha rozebírá rodinnou situaci od babičky, přes rodiče a bratra až k dospívání malé Rose, která se musí vyrovnat s tím, že jediné jídlo, ve kterém necítí  pocity lidí, jsou prefabrikované chipsy a tyčinky.


Benderová zvládla propojit chutě a psaní dokonale. S každou stránkou cítíte na patře jinou pachuť.

Kniha mě bavila. Je dobře napsaná. Je milá. Vtáhne vás do obýváku na gauč vedle bdící matky, mizejícího záhadného bratra nebo prvních lásek Rose po dvou větách.
Donutí vás zamyslet se, uvařit si něco dobrého, převalovat to chvíli na patře a rozpoznávat chutě.


Naproti tomu (Ne)obyčejný kluk August se snaží mít nad vším nadhled. Když je Auggiemu deset, rozhodne se jeho matka, že je načase ho přestat ochraňovat a přihlásit ho do normální školy, pro normální děti. Problémem je, že August normální vůbec není. Má už od narození znetvořený obličej. A snažit se být normální může jak chce, ale lidé stejně přecházejí ulici, děti se ho bojí, a občas někdo zakřičí nebo uteče.

August má ze školy strach, ale rozhodne se to zkusit. Příběh Augusta je vyprávěn z několika pohledů - jeho sestry, přátel a známých. Příběh vám pomůže pochopit, jak nešťastné a zaměstnané je také Augostovo okolí, které se musí s jeho náladami, problémy také pořádávat.

Palaciová si vybrala zajímavé téma. Kniha se setkala s ohromným úspěchem po celém světě a vzhledem k tomu, že je to autorčina prvotina, mám z ní radost. Četla se dobře. Nečekejte od ní převratné myšlenky, ale to milé čtení, které připomene, že nemáme soudit okolí dle vzhledu, že jsme taky byli malí a krutí a že hrdinou se můžeme stát díky těm nejmenším každodenním činům.

Všichni v sobě máme Rose i Augusta. Ať umíme, co chceme, a vypadáme, jak chceme, stejně se všichni bojíme. A na to jsou ti každodenní hrdinové kolem nás, aby nám s tím strachem pomohli. Vraťte se s Rose i Augustem do dětství, je to dobře strávený čas.


P.S.: Chtěla bych mít na světě více učitelů jako je pan Brown, který třídě píše každý měsíc životní zásady.




13 komentářů

  1. Dobře, donutila si mě. Už dlouho jsem zvažoval koupení Citronového koláče a koupím si ho. :) Už jen kvůli obálce a skvělému názvu, no a teď i díky obsahu. :)

    OdpovědětVymazat
  2. To mám radost! :-) Přeji pěkné čtení! :-)

    OdpovědětVymazat
  3. paráda :) tu první mám v seznamu k přečtení, dětské hrdiny mám moc ráda, i ty pubertální... kdybys měla zájem, tak si dovolím pát tipů na podobné knihy (i když nejspíš už je máš taky přelouskané :)):
    http://www.kosmas.cz/knihy/132614/priserne-nahlas-a-k-nevire-blizko/
    http://www.kosmas.cz/knihy/107668/podivny-pripad-se-psem/
    http://www.kosmas.cz/knihy/173024/skvostna-zeme/
    a taky knížky Petry Soukupové, která podle mě uí skvěle vykreslit dětské duše...

    OdpovědětVymazat
  4. Momentálně jsem zabraná do čtení tvé knihy, ale hned jak ji dočtu (a napíšu ti, jak moc se mi líbila), dám se do čtení citronového koláče i Augusta, protože po nich pokukuji už dělší dobu :)

    OdpovědětVymazat
  5. Citrónový koláč si chci přečíst, ale musím říct, že (Ne)obyčejný kluk vypadá taky zajímavě.:-)

    OdpovědětVymazat
  6. Moc pěkné knížky, nejvíc se mi ale líbí ten citát na fotce dole!!!

    OdpovědětVymazat
  7. Doporučuji knihu Facka. Velmi dobrá, velmi čtivá !

    OdpovědětVymazat
  8. Mám rozečtený Citronový koláč a nemůžu se od toho odtrhnout. :) A fajn dětsko-dospělácké čtení jsou taky Nepolepšitelné děti ze sídla Ashton. :)

    OdpovědětVymazat
  9. Ano, Margaret, ty jsem taky četla. Knihy o dětech jsou prostě nej. :-)

    OdpovědětVymazat
  10. Dík za tip, píšu si. Mám dva sourozence (12 a 14) a tradici dávat knihy k Vánocům :)

    OdpovědětVymazat
  11. Koláč mám zrovna rozečtený v angličtině. Trochu trénink. Jinak můžu doporučit Pokoj od Emmy Donoghue. Inspirovaný rakouským psychopatem Fritzem, vyprávěn pohledem pětiletého chlapce. A pak taky Chlapec v pruhovaném pyžamu (Boyne). Výše zmíněná Skvostná země se mi nedaří dočíst.

    OdpovědětVymazat
  12. Obe knizky zni zajimave, kouknu po nich v knihovne. Jinak doporucuji, jestli jsi jeste necetla (divila bych se!) The book thief od Markuse Zusaka. Tu jsem cetla i poslouchala jako audio knizku a urcite si ji prectu znova, je plna krasnych vet..

    OdpovědětVymazat
  13. kolac docteny. pekne. takove melancholicke. cetla bych jeste dal a dal, kdyby byly stranky..ale myslim ze bylo receno vse podstatne. diky za tip i ostatnim!

    OdpovědětVymazat

© #FF69B4 Panda
Maira Gall