Vše, co jste kdy chtěli vědět o práci v sociálních médiích, ale báli jste se zeptat

Vaši přátelé si myslí, že celý den sedíte u počítače a občas si hodíte status na Facebook. Tak trochu vám to vlastně závidí. Vaše rodiče si myslí něco podobného, s tím rozdílem, že místo závisti se o vás bojí. (Na těch internetech toho nečíhá tolik dobrého, kolik si vy ve svém mladém věku myslíte. Prd o světě víte.) Děda vůbec nerozumí ani jménu vaší pozice, ani tomu, co byste v práci přesně měli dělat. Ví jen, že poctivá práce to není. Podle babičky se podílíte na úpadku civilizace.


Ne. Nejste terorista.

Jste social media manager / jedi / expert / guru. Staráte se lidem, firmám, organizacím a institucím o sociální média. Je to skvělá práce. Všichni ji chtějí dělat. Všichni ji vlastně už dělají. Možná právě proto, že o ní nikdo nic pořádně neví. Potkala jsem už spousty lidí, kteří si řekli, že budou dělat ty sociální média, když to sami používají. (To je styl úvahy á la že když mám rád kafe, tak si otevřu kavárnu.) A jelikož na to nejsou ještě pořádné školy či jiné formy vzdělávání kromě jednorázových kurzů, tak je dnes vlastně socmed expert každý.

Jenomže ono to není jen vysedávání u Facebooku. 

1) Jste v práci 24/7

Nemáte pracovní dobu, ale v podstatě pracujete pořád. Třista šedesát pět dní v roce. Nemáte víkendy a nemáte svátky. Nepracujete od devíti do pěti, pracujete dle toho, kdy jsou lidé online. A to je nejčastěji mimo pracovní dobu, tedy po večerech a svátcích.  Odpovídáte na dotazy o půlnoci i v neděli ráno, řešíte problémy o svátcích a dost často i z dovolené. Fungujete podle toho, jak si vaši followeři a fanoušci usmyslí, ne podle toho, kdy vy máte čas na práci. Jste-li na sociálních sítích, kde je okamžitá interakce, musíte také okamžitě (nebo co nejrychleji) reagovat. Ne vždy se vám to povede, ne vždy můžete, ale snaha se cení.

2) Máte neuvěřitelně silně vyvinutou toleranci vůči debilům

V reálném offline světě se logicky obklopujete lidmi, kteří vám sednou, mají stejné zájmy, sdílí stejné hodnoty. Na blbce narazíte maximálně náhodou na pár minut na nějakém úřadě, v krámu nebo na tramvajové zastávce. Na sociálních sítích jsou ale téměř za každým rohem. Anonymita internetu jim nabízí skvělou možnost se vybít na prvním firemním účtu, který ráno (v pyžamu po zapnutí počítače) najdou. Jako správce sociálních účtů se musíte naučit s těmito lidmi vycházet. Váš slovník obsahuje pouze slova jako "omlouváme se", "mrzí nás to", "už to neuděláme", "jak to můžeme napravit". Nehádáte se. Nepoučujete. Nenadávte. Nejste povýšení. Jste chápaví, milí, lidští a ohleduplní. Nikdy jinak. 

3) Většina lidí ve vašem offline okolí vás nechápe

Počkej, já se jen čeknu a pak mi to řekneš. To je boží burger, počkej, to dáme na Instagram. Kluci tweetovali, že jsou vedle v hospodě. Vyzkoušenozavás. Znáte ty pohledy lidí, kteří v tom nejedou? Nepoužívají Foursquare a nečekují se po cestě do hospody nebo těsně po sundání kabátu. Nefotí si jídlo na Instagram (ani jídlo, ani nic jiného!). Nesedí ráno na záchodě s Twitter timelinou. Nemluví v hashtazích. Neví, co jste dělali minuký týden, protože nečtou ani váš blog, ani nesledují váš Facebook. Otravujete je tím, že si ve volných chvílích kontrolujete mobil. Nemají rádi, že ho máte při jídle vždy na stole nebo v kapse, abyste cítili alespoň vibrace. Tvrdí, že jste magoři, kteří jsou závislí na internetu. Mají pravdu, ale to samozřejmě tweetovat nebudete.

4) Musíte s sebou všude tahat mobil a laptop

No samozřejmě, že nemusíte. Chcete. Marně si vzpomínáte, kdy jste byli na dovolené bez laptopu nebo alespoň bez telefonu. Plánujete, že nebudete pracovat, samozřejmě, ale stejně si vezmete raději obojí. Kdyby se něco posralo, že. Telefon nosíte i na pláž a horské túry, jakmile narazíte na wifi, máte neskutečnou radost, že můžete nahrát všechny fotky, které jste za den udělali. Máte nastavené notifikace na všechny sociální sítě, takže si hrajete každých zhruba 30 minut s telefonem. Díky tomu nejste jen v Bulharsku, ale zároveň asi na dalších dvaceti místech s vašimi příteli. Ani na jednom nejste pořádně.


5) Kreativa je jen část vaší práce

Ano, vyhodíte denně pár statusů, tweetů, fotek a odpovědí na různé komentáře. Ale z pracovní doby, kterou máte, je to pětina vašeho času. Zbytek práce něco opravdu děláte. Vymýšlíte kontent, kampaně, plánujete akce, vyrábíte nebo zadáváte podklady, věnujete se ppc kampaním, reportujete klientům výstupy, dáváte dohromady grafy a čísla, moniturujete, co se o vás kde povídá, bojujete s hatery, rozdělujete budgety a hledáte stále lepší nástroje, aplikace na správu všech účtů, které pod sebou máte, abyste se v tom neztratili. Mnoho času vám také zabere sledovat neustále se měnící pravidla Facebooku (Fuck you too, dear Mark!).

6) Znáte víc než Facebook

O sociálních sítích víte daleko víc, než ví ostřílený uživatel. Sami používáte aktivně několik sociálních sítí, jejichž obsluhování se vám tak vžilo, že vám to v denním režimu nezabírá téměř žádný čas. Tweetujete při rozhovoru pod stolem, čekujete se za chůze, píšete statusy při přestupech na jinou tramvaj. Znáte pravidla pro firemní účty a komunikaci na všech z nich. Vzděláváte se na každodenní bázi, sledujete servery o sociálních médiích. Facebook byste nepoužívali, kdybyste na něm nepracovali. Zmíní-li se někdo o nadějné budoucnosti Google+, pláčete smíchy.

7) Jste trochu psycholog, trochu markeťák, trochu kreativec, trochu copywriter

Někdo říká, že to musíte mít v sobě. Nezachrání vás, že jste extroverti a že pracujete s lidmi rádi. Měli byste mít základní přehled o marketingu, vědět, co zhruba funguje a co ne. Pokud nejste od přírody kreativní člověk, půjde vám to, řekněme si to zcela upřímně, dost blbě. Horší ale je, že vás to v tom případě nebude bavit. Musíte o lidech přemýšlet, naslouchat jim a umět je předvídat - aspoň trochu to jde, to je #vyzkousenozavas. Musíte být extrémně tolerantní a asertivní. A pak to vše umět napsat tak dobře, aby vám to nikdo neprohlédl.

8) Nesnášíte označení social media manager / jedi / expert / guru / idea maker 

Jenomže sami nevíte, co si na tu vizitku jiného napsat. A možná už ani nemáte sílu těm ostatním vysvětlovat, co přesně děláte. V ideálním světě byste jim poslali jen odkaz na LinkedIn, About, Xing nebo profesní blog. Ale svět není ideální, takže rozdáváme vizitky s nápisem social media expert.

9) Sociální média jsou plnohodnotné komunikační kanály

Jste zvyklí, že pokud nejste spokojeni s jídlem v restauraci, napíšete tip na Foursquare, Yelp, postěžujete si na Twitteru nebo napíšete stížnost na jejich zeď na Facebooku. Jste zklamaní, pokud zjistíte, že nemůžete něco reklamovat přes Twitter. Firma, která s vámi komunikuje na Google+, Youtube nebo Pinterestu má u vás tak nesmazatelné plus, že už (pokud to nepodělají nějak jinak) velmi pravděpodobně nenakoupíte nikde jinde. Jste zvyklí hledat i nabízet práci na sociálních médiích a většina vašich zakázek se k vám také přesně takhle dostala. Kdykoliv se máte rozhodnout, jestli nakoupit u firmy, která funguje na sociálních sítích nebo ne, vybere tu, které můžete po doručení zásilky přes Instagram poděkovat.

10) Vyznáte se v tom malém rybníčku

Máte přehled, o lidech, kampaních, virálech i známých haterech. Ukážete se občas na nějaké konferenci, ať už jako regulérní návštěvník nebo spíkr. Víte, jaké spojení mezi sebou má Tomáš Čupr a VŠE nebo Jan Řežáb a O2. Medvídek Pú pro vás není pohádka ale noční můra (zdravím, Dane!). Víte, před kým necháte iPhone radši v kapse (zdravím, Radku!) a s kým se vždy skvěle opijete (zdravím, Davide!). Víte, kdo stojí v Čechách za kterou kampaní. Znáte české social media influencery, máte přehled o jejich činnostech.... prostě, umíte se v tom našem malém československém rybníčku pohybovat.


No a kromě toho tedy opravdu sedíme celý den na Facebooku.




30 komentářů

  1. Skvěle napsáno! Maličko mě to děsí ale who cares... :) Chudák Dan :D

    OdpovědětVymazat
  2. Náhodou, Dan je nejlepší! :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Právě, lituju ho za ti noční můry :)

      Vymazat
    2. Pro většinu lidí, co dělají sociální média, ale Dan je noční můrou. :)

      Vymazat
    3. Asi jo, pravda, takový věčně sledující trn v patě... :)

      Vymazat
  3. Krásný článek, ale nevím, jestli bych to chtěla dělat.:-)

    OdpovědětVymazat
  4. Já pracuju v normálním asociálním médiu. Reklamu nemám rád. Považuji ji za obtěžování lidí (OK, živí mě taky, ale přeneseně). Marketing s PR jsou pro mě zlo. Používám AdBlock a nemám Facebook. S prací 42/7 jsem na tom ovšem podobně. Myslím, že se to za našich časů týká spousty oborů.

    Jinak mám dotaz k prvnímu obrázku: ty dáváš chleba do ledničky? Já teda do kredence.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já chleba moc nejím, takže když ho doma náhodou mám, tak ho nemám problém dát do lednice. :-)

      Vymazat
  5. Super článek... Nejsem SM expert (ano, nemyslím sado-maso), ale bohužel všechno o čem zde píšete znám (bohužel i Hulána a Pooha)

    OdpovědětVymazat
  6. Pěkný. Jen bych dodal, že firma mající výhradně facebook, na jiné sítě maximálně automaticky přeposílá a která zanedbává vlastni web, tu zase neváhám pomluvit :-)

    OdpovědětVymazat
  7. Pěkný. Jen bych dodal, že firma mající výhradně facebook, na jiné sítě maximálně automaticky přeposílá a která zanedbává vlastni web, tu zase neváhám pomluvit :-)

    OdpovědětVymazat
  8. Pěkný. Jen bych dodal, že firma mající výhradně facebook, na jiné sítě maximálně automaticky přeposílá a která zanedbává vlastni web, tu zase neváhám pomluvit :-)

    OdpovědětVymazat
  9. Pěkný. Jen bych dodal, že firma mající výhradně facebook, na jiné sítě maximálně automaticky přeposílá a která zanedbává vlastni web, tu zase neváhám pomluvit :-)

    OdpovědětVymazat
  10. Sice nesouhlasím úplně se vším, cos napsala (a to navíc velmi pravděpodobně s tím, s čím by nikdo nečekal, že bych mohl nesouhlasit [hergot, to jsem napsal hezky]), nicméně je fakt, že když objevím wifinu na místě, které ji ani v nejmenším nepřislibovalo, jsem upřímně šťastný. A líbí se mi výraz „napsat to tak, aby to nikdo neprohlédl“ – skrývá v sobě hluboké moudro :-]

    OdpovědětVymazat
  11. Naštěstí už to beru s nadhledem a sociální sítě již skoro v soukromém životě nepoužívám. Opravdu to sežere čas. V podstatě je používám jen pro věci spojené s prací a k diskuzím o marketingu. Samozřejmě, že se sem tam čeknu a utvítnu, ale kdo né?

    Jsem rád obzvlášť za to, že jsi zmínila bod 5. - Analytika, nastavení strategie apod. je opravdu asi to nejdůležitější.Komunikace by již měla probíhat vnitrofiremně. Obsah a komunikaci už podle pravidel totiž dokáže vytvářet i průměrně inteligentní opička (čti student za pár korun na hodinu). Jen ať si opička povídá s lidmi o víkendech a večerech. Pokud je i dobře nastavený krizový management, tak stačí jen dohled nějakýho toho "experta".

    OdpovědětVymazat
  12. Děkuji za osvětu, dlouho jsem totiž přemýšlela, co že tohle všechno znamená :D Teď už to vím a ... nejsem o nic moudřejší. Jen si nepřipadám jako osamocený blázen při používání sociálních sítí. :)

    Úplně jsi zničila mé bláhové představy o tom, jak "báječná a jednoduchá" tahle práce je a začínám být pomalu ale jistě ráda, že dělám to co dělám (ne, nemám svou práci ráda, ale mám volné svátky, někdy).

    OdpovědětVymazat
  13. Asi mám dobré předpoklady, když pro mě Medvídek Pú je noční můra už od dětství. Až se mě příště zas někdo zeptá, kdo je ta Michelle, kterou mám tak ráda a obdivuji a co teda dělá, odkážu ho sem :)

    OdpovědětVymazat
  14. Pěkné, trefné, děsivé... a Medvídek Pú mě rozesmál - díky:-)

    OdpovědětVymazat
  15. "Víte, kdo stojí v Čechách za kterou kampaní. Znáte české social media influencery, máte přehled o jejich činnostech.... prostě, umíte se v tom našem malém československém rybníčku pohybovat."

    Trefná je i tahle klasická neznalost českého jazyka, na kterou když někdo upozorní, je hned za zapšklého nacionalistu (i tady je možno pozdravit Púa ;) http://www.lupa.cz/clanky/rdio-vyrazilo-do-cech-blizi-se-dalsi-hudebni-revoluce/). Heslo "máte přehled" by v sobě mělo podle mě automaticky obsahovat i "znáte vlastní jazk", je ostuda, když 18-ti, standartní nebo "26 poboček v Čechách" (Alza) leze i z profi newsletterů...

    OdpovědětVymazat
  16. "Zmíní-li se někdo o nadějné budoucnosti Google+, pláčete smíchy." ... v tom se celkem vidím a přítel tvrdí, že mě nechápe a v Google+ věří. Uvidíme za pár let.
    Jinak má potřeba sdělit světu kde jsem, co jím, kam se přemisťuju, s kým tam jsem a ještě všechno nejlíp dokládat fotkou, je až nemoc. A došlo to tak daleko, že už mi wifi nestačila - Ahoj, mobilní internete!
    Ale já věřím, že se jednou polepším a budu schopná u oběda v restauraci nechat telefon v kabelce... ale fakt!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Každopádně účet na Google+ je když už nic hodnotný backlink

      Vymazat
    2. Lída: Co se týká toho, že by byl Google+ zabijákem FB, to už se asi opravdu nestane... Ale k "městu duchů" má teda taky sakra daleko :)

      Vymazat
  17. Musím uznat, že dlouho jsem se tak živě neviděl jako v tomto článku. Když nejsem na MACu jsem na iPhonu a někdy trpím syndromem, že musím být na obou místech najednou pro možnosti více práce. Jeden monitor už je minulost a zapomenout se checknout na Foursquare je noční můra..

    Moc pěkný článek :))

    OdpovědětVymazat
  18. Haha, takovou práci bych brala :)

    OdpovědětVymazat
  19. a někteří to máme horší....sedíme celej den u zapnutýho fb, ale přitom čučíme do excelu:///
    jo a ten počítač bohužel nenosim, protože chci...

    OdpovědětVymazat
  20. ..a stejně té práci moc nerozumím...

    OdpovědětVymazat

© #FF69B4 Panda
Maira Gall