Přestaňme podnikat

Pamatuji si, když jsem poprvé v bance říkala, co dělám. Já podnikám, hlesla jsem. Připadala jsem si, jako kdybych zrovna přiznala, že mám pohlavní nemoc, nebo že jsem naschvál přejela koťátko. V jakém oboru podnikáte? Snažím se padesátileté paní za stolem vysvětlit, co na volné noze dělám. Cítím, že mám potřebu jí to vysvětlit do hloubky, do té úplně nejhlubší. Přemýšlím nad tím, kde je hranice mezi vysvětlováním a obhajováním se. Končíme jejím laskavým přitakáním a tichým Chápu, nějak to tam napíšu. 

Vzpomněla jsem si na tu scénu včera, když jsem se bavila s jedním svým přítelem o jeho plánech do budoucna. Najednou z něj vypadlo: Je škoda, že já podnikat nemůžu, nemám na to ostré lokty a neumím lidi podrazit. Zkrachoval bych během měsíce.
Najednou mi došlo, proč jsem se cítila v té bance tak zle, a proč vlastně doteď nikde (rozumějte v offline světě) nerozhlašuji, že podnikám. Vlastně slovo podnikat vůbec nemám ve slovníku. Přijde mi totiž, že na vás lidé koukají skrz prsty. Myslí si, že musíte být tak trochu svině, abyste mohli podnikat. Že v tom drsném světě se svými morálními zásadami nevydržíte ani rok, že když občas někoho neuplatíte, nebo s ním nebudete chodit na golf a degustace ________ (doplňte dle chuti), tak se nikam nedostanete.

Takže. Heleďte se.

Golf nehraju, nerozeznám červené od bílého, a s obálkou peněz bych nikdy nedošla dál, než do nejbližšího obuvnictví, nebo knihkupectví. Znám spousty lidí, kteří podnikají, a kteří nemají vůbec nic, co by jen připomínalo lokty nebo kopýtka. Dám za ně ruku do ohně. Za ně samotné i za produkt / služby, které prodávají. Vždy, když někde potkám SushiQueen, Vitu z Keytone, Paletky, Florentýnu, Adama a lidi z Naučme sespousty lidí z NaVolnéNoze.cz a stovky svých dalších přátel a známých, tak si říkám: Je to všechno v pořádku.
Vymažme si podnikání z našich slovníků. Tak nějak to pořád zavání veksláctvím, rozbitýma hubama v podchodě a uměním každého co nejvíc vosrat. Až budu chtít podnikat, tak podniknu výpravu, ne kariéru.

Možná se pak v té bance budeme cítit lépe.
Možná se pak lidé nebudou bát podnikat, když nejsou svině.

Možná.
Ale spíš mi to nevěřte, protože já taky podnikám.


16 komentářů

  1. Tak já nevím, ale to, že podnikání=podrazáctví mě nikdy ani nenapadlo. Když mi někdo řekne, že podniká, má můj obdiv, že byl natolik odvážný a pustil se do toho. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Milá Michelle....Je to zajímavé čtení... k podnikání mám ambivalentní vztah... :)
    Jsou Ti, kteří zavánějí tím veksláctvím....a jsou ti, které OBDIVUJI, že se odvážili !!
    Smekám před vámi, co nejste SVINĚ a moc vám DRŽÍM PALCE!!!! :)
    Ať to šlape.....
    Krásný den :) Kat....
    http://salek-snu.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  3. Ty dobré příklady člověk bere jako samozřejmost, tak by to mělo být. Ale nad těmi špatnými se pozastaví a šíří je dál. A pak mají lidé pocit, že takhl se chovají všichni, tak proč by oni nemohli občas. Děsí mě, jaký chování se stává normou.

    OdpovědětVymazat
  4. Slovo podnikání má spoustu nálepek a je opředené stereotypy, kvůli tomu bych ho ale ze slovníku nemazala. Myslím, že je za tou negativní konotací závist těch, kteří se nedokáží postavit na vlastní nohy, ale umí výborně kritizovat všechno a všechny kolem sebe. Prostě podnikejme, jak nejlépe umíme, a vytvořme tomu slovu lepší pověst. ;)

    OdpovědětVymazat
  5. Zbyhněv to vystihl celkem přesně: http://zbyhnev.com/2013/06/17/kdo-je-a-kdo-neni-podnikatel/

    OdpovědětVymazat
  6. Podnikám, případám si jako na houpačce, nelituji i když je to cesta trnitá. Vybrala jsem si podnikání dobrovolně. Některé reakce a názory okolí na na podnikání jsou podivné, leckdy je lepší se nad nimi nepozastavovat.

    OdpovědětVymazat
  7. "Přemýšlím nad tím, kde je hranice mezi vysvětlováním a obhajováním se." - Když jsem o něčem přesvědčená, že je to správné (pro mě i pro ostatní), tak nemám potřebu to obhajovat. Je tedy podnikání ten druh činnosti, při níž, když ji "podnikáme", ten pocit nemáme?

    http://pradelna.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  8. Hlavně pokud nemáš podnik nebo neživíš zaměstnance, přijde mi úsměvné o sobě smýšlet jako o podnikateli. Jsi prostě živnostník. A s tím se podobné negativní konotace jako s podnikatelem nenesou.

    OdpovědětVymazat
  9. Milá Michelle, taky mě trkla tahle věta "Přemýšlím nad tím, kde je hranice mezi vysvětlováním a obhajováním se," i když jsem si ji zasadila do jiného kontextu. Připadá mi, že ta hranice moc jasná není. Ale je dobře, že se nad tím člověk zamyslí. Protože pouhým zamyšlením se může přesunout směrem k pólu vysvětlování a obhajobu zasunout dozadu. Vnímám to hlavně v momentech, kdy se mě někdo vyčítavě ptá, proč jsem někam nedorazila nebo změnila plán. Někteří lidé umí skvěle vyvolávat špatný pocit, aniž by to bylo třeba :)
    Mimochodem, jak vytahuješ knihy z létající knihovny? Líbí se mi moc!

    OdpovědětVymazat
  10. Máme moudrou češtinu. Obchod je obcházení. Trh je trhnout. Podnikat má základ ve slově nikati. Například vy-nikati, u-nikati. A pod-nikati to je todleto ( vplouvám rukou pod stůl).

    OdpovědětVymazat
  11. Článek pravdivý od hlavy až k patě :))):)))
    Můžu se tě zeptat, kde tady na blogeru tě mohu sledovat?:)
    Blog ϐook of ϐeauty

    OdpovědětVymazat
  12. Ani nevíš jak já naopak před všema co mají "koule" na to podnikat ( ano já to slovo mám ráda :) smekám. Já to zkusila jen jeden rok,ale šla jsem na to asi špatně a nebo holt v tomhle oboru už je to zabité,ale natolik osvobozující pocit to byl, že se mi po tom stýská...

    OdpovědětVymazat
  13. Kdykoli udělá podnikatel něco špatného, ve zprávách se nikdo nezapomene zmínit o tom, že to je (ten špatný) podnikatel. Když udělá něco špatného třeba uklízečka nebo intalatér, nikdo se o jeho povolání ani nezmíní. Je to prostě žena/muž. Ale co, media kazí pověst každému druhému.

    Asi je potřeba mít nějaké ty lokty, ve smyslu ignorace názorů lidí, kteří nejsou schopni uznat, že i my (ti špatní) podnikatelé se můžeme živit naprosto poctivě :)

    OdpovědětVymazat

© #FF69B4 Panda
Maira Gall