5 knih, které jsem si měla přečíst už v pubertě

Self-help a seberozvojových knížek jsou plné regály. Přečetla jsem jich takové regály minimálně dva. A ze všech těch celosvětových bestsellerů, jsem si jen u několika málo z nich povzdechla: Ach, tohle kdybych četla v osmnácti, kde jsem mohla bejt!

Tenhle výběr mám ráda z několika důvodů:
1) Všechny jsou jednoduché a pro úplně začátečníky, pomalu polehounku jdou do detailů. Všechno pochopíte, i když jste se tomu tématu nikdy nevěnovali.
2) Chápou, že jste absolutní loser, který nedoběhne ani tramvaj a nemá žádnou sebedisciplínu. To je můj oblíbený výchozí bod, protože už se to může jen zlepšovat.
3) Učí vás to všechno tvrdou láskou. Jak jedna z těch knih říká: Těžké je překonat rakovinu, porodit dítě, přežít válku. Ne nesladit si kafe.
4) Bourají stereotypy, které v hlavě máme nasazené výchovou, okolím, rodiči a školou.
5) Jsou psané mistry ve svých oborech.
1) Neupnula bych se na vysokou školu
Tenkrát jsem se všech ptala: Hele, a proč mám vlastně státnicovat? A nikdo mi neuměl odpovědět. Budeš mít titul, ne! No ale proč se mám učit znovu nazpaměť něco, co už jsem se jednou naučila, a co za týden stejně zapomenu? A jen to prostě jak cvičená opice někomu odříkat? Dělá to každej, ježiši, tak to nezkoumej. Hm. A tak jsem po pěti letech studia ke státnicím nedošla. Nepřišlo mi to smysluplné. Vlastně mi celá ta forma vysokoškolského vzdělání nepřijde úplně smysluplná. Dale J. Stephens vám vysvětlí, jak se dá vzdělávat i bez vysoké školy. Vzdělávejte se po svém je kniha, která mi mluvila z duše. A hrozně ráda bych ji četla alespoň deset let zpátky, protože by mi možná dala sílu jít po vlastní cestě a nekrčit se pod názorem svého okolí a většiny v době, kdy jsem se po vlastní cestě jít ještě bála.
2) Přemýšlela bych jinak nad prací
Trvalo mi dost dlouho, než jsem přišla na to, že potřebuji k práci velké množství klidu, ticha a prostor bez lidí. Trvalo mi to vlastně téměř 30 let. Při práci na dálku / homeoffice jsem zjistila dost věcí.

  • Udělám toho daleko víc, protože mě to víc baví. 
  • Zorganizuji si den, jak potřebuji. 
  • Mohu pracovat z úplně jiné země / jiného města, takže si nepotřebuji vybírat tolik dovolené. 
  • Nikdy to není monotónní. Kavárna, domov, vlak, u rodičů, na chalupě, zvládnu dělat všude. 
  • Naučilo mě to minimalismu, potřebuji opravdu jen počítač. (A rozvíjí to kreativitu. Ve vymýšlení, jak v téhle prdeli sehnat internet, už jsem mistr.) 
Na knížce Práce na dálku se mi líbí, že pokrývá takové ty člověčí šéfovské obavy: Kdo bude zvedat ten telefon? Proč tedy platíme nájem? Teď to budou chtít takhle všichni! Tahle knížka má odpověď na vše, na vaše otázky i na ty šéfovské, nabídne konkrétní řešení jednotlivých problémů a doporučí programy na šérování práce. Nakonec je to všechno jen o důvěře. Super dárek pro vašeho šéfa k Vánocům mimochodem.
3) Nezačala bych kouřit. Možná.
Pozorovat svou vlastní závislost je jeden z nejzajímavějších experimentů, které teď dělám. Nedoporučuji. Ne-do-po-ru-ču-ji. Carrovu knihu mi doporučil kamarád, který přestal ze dne na den kouřit. Takoví lidé mají vždycky můj obdiv. Trochu se mi třískají v hlavě s těmi, kteří tvrdí, že byli týden zavření na chalupě, museli na měsíc na opuštěný ostrov, nebo co přibrali 20 kilo, protože si nahradili cigarety sladkostma. Carrova kniha vás uklidní a změní vám pohled na to, co je těžké. Vysvětlí vám stereotypní přemýšlení o kouření přesně tak, jak chcete - bez obrázků černých plic, výhrůžkami rakovinou a narušenou plodností. Protože, jak ví každý kuřák, to na nás moc neplatí. Přečetla jsem těchhle knih taky dost, a tohle je tak nějak ta jediná, která dává smysl. Už jen tím, že začíná větou Po dobu této knihy nepřestávejte kouřit. Už jen tím, že ji napsal člověk, co vykouřil 50 cigaret denně.

4) Nejedla bych zdravě jako z reklamy
Mám paleo ráda. Fakt. Přijde mi to logické. Ne celé, ale dost věcí ano. Knížka Jídlo na prvním místě je fantastická. A víte proč? Je psaná jak pro idioty a postupem času z vás dělá odborníka na jídlo. A ještě k tomu ohromně vtipně. Občas jsem se smála nahlas. Naprosto jednoduše vám vysvětlí vše ohledně výživy, co potřebujete vědět k tomu, abyste se mohli sami rozhodnout, co budete jíst. Vysvětlí vám, proč po probuzení nemáte hlad a proč v noci vyžíráte lednici. Patřila jsem mezi lidi, kteří si myslí, že když si dají ráno fresh a cereálie, pak jogurt s ovocem a celozrné pečivo, a jako hlavní jídlo těstoviny, tak jí zdravě. No vualá! To jsem zase naletěla, že. Pro mě nejlepší a nejčtivější výživová kniha roku. A zatím mě Whole30 dost baví.
5) Běh by nebyl zlo, díky kterému propadám z tělocviku
Kdyby mi takhle někdo vysvětlil běh na střední škole, běhala bych dnes ráda. Jenomže postavit netrénované dítě na patnáctistovku a poté, co málem vyfluslo plíce, mu říct, že má zase za 4, a to jen díky tomu, že profesorka oceňuje, že to po cestě nevzdalo, vás nikdy k běhání nepřiměje. A tak to teď musíme napravovat četbou knih o běhání. Já měla vždycky ty čtyřky a trvalo mi přijít na to, že neběhám pro známky a pro přežití tělocviku, ale pro radost a pro sebe. Pokud jste na to tedy ještě nepřišli (což se často děje kvůli tomu, že nemáte dost znalostí a rad), sáhněte po Začni běhat. (Bacha jinak: Teď už veřejně začít běhat nemůžete. Budete za úplného idiota, který prošvihnul trend asi tak o dva roky. Hipsterská komunikta už dokončuje hype crossfitů, budete úplně out. Teď už se dá běhat jen postaru: bez instáče.

Vlastně je dobře, že jsem ty knihy našla až teď. Třeba díky tomu nejsem na heráku, protože kdybych tyhle věci objevila v 18, tak bych si určitě musela vymyslet nějaké jiné špatnosti.








22 komentářů

  1. Díky za inspiraci jdu rovnou koupit dívčí román Začni běhat. (Viz zatřídění knihy na https://m.martinus.cz/detail/158292/ :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To ale je dívčí román, je tam spousty polonahých sportovců. :-)

      Vymazat
    2. Ha, tak to už se nemusím stydět za četbu pánského románu Playboy... tam je zase spousta polonahých sprtovkyň. :-)

      Vymazat
  2. Akorát čtu Primal Blueprint a přemýšlím o výměně za Jídlo na prvním místě.

    Na Primal Blueprintu se mi líbí, že je výrazně méně striktní, ale přesto mě nutí víc přemýšlet a když mám chutě podvádět, tak už vím celkem přesně, co taková kobliha v těle udělá a přejde mě chuť.

    Whole30 se bojím a navíc si nedovedu naplánovat měsíc bez alkoholu, alespoň do Vánoc ne.

    A co se kouření týká.... Kouřím pár měsíců. Vlastně to moc nepotřebuji a jako jedna z mála si to cigáro nedám v hospodě,
    většinou ani doma ne, ale v práci si to prostě odpustit nedokážu. Ale to se poddá :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Markét, Whole30 je takové trochu striktnější paleo, určitě super na vyzkoušení. Krom toho, když zjistíš, jak brutálně jsi závislá na cukru, tak ti závislost na nikotinu přijde jako nic. :D

      Vymazat
  3. Tak nějak během čtení na mě vyskočila myšlenka: "Ta musela mít asi kruté dětství (dospívání, adolescenci)". A po dočtení tato myšlenka vykrystalizovala do podoby: "A má z něj spousty traumat".

    OdpovědětVymazat
  4. super, čtyři z pěti mě nalákaly, že je musím nutně přečíst! tu pátou, vynechanou, o kouření si asi odpustím, nekouřím :)

    OdpovědětVymazat
  5. Jedničku a dvojku si zkrátka musím přečíst, díky moc za tip! :)

    OdpovědětVymazat
  6. Je skvělý vědět, že i lidi, co se dostali skoro ke státnicím se na to zvládli vyprdnout. A navíc k překvapení všech, co se upnuli jen ke svému papíru se třemi písmenky, mají super život, který milují. Já sama teď procházím obdobím, kdybych se na školu nejradši vykašlala a šla si dělat svoje, ale taky mám obrovský strach.

    Nebudu se rozepisovat, tenhle článek prostě žeru a všechny ty knížky chci přečíst. Vás žeru. Vlastně jsem se díky Vám konečně rozhoupala a jedu v září surfovat po gaučích Nizozemska a Belgie.

    OdpovědětVymazat
  7. Díky za tipy, určitě po nich mrknu :)

    OdpovědětVymazat
  8. Super!Mám chuť si přečíst snad všechny!

    OdpovědětVymazat
  9. Paráda, díky za inspiraci, všechny vypadají dost zajímavě! :)

    OdpovědětVymazat
  10. O Whole30 jsem už slyšela a ráda bych si knihu přečetla, ale docela se toho bojím. Předpokládám, že bych zjistila, že jím úplně špatně, začala bych to ještě víc řešit, až bych se z toho dočista zbláznila :D Jinak úplně souhlasím s tím běháním. Na základce, pro mě byl běh největší noční můrou, dokonce bych raději celý den psala písemky, než běžela vytrvalák. A to vše jen kvůli špatnému přístupu učitelů :/ Naštěstí jsem zjistila, že když běhám sama, není to tak hrozné a nyní běhám docela ráda :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dominiko, whole30 se vůbec nebojte. Otevře vám to oči. A hlavně (a to pomohlo nejvíc mě) je to strašně jednoduchý. Prostě jíte zeleninu, maso, vajíčka, nějaké ořechy, olej, ovoce. Neřešíte kolik toho jíte (za dva dny poznáte), neřešíte jestli můžete trochu víc nebo míň alkoholu (prostě nula), trochu víc nebo míň chleba nebo těstovin (žádné) atd. Takže jděte do toho :-)

      Vymazat
  11. Vážně uvažuji o té knize O běhání. Jsem ten typ, co nedoběhne na tramvaj, ale docela ráda bych to změnila :) Zajímavý výběr, z knih jsem nečetla ani jednu, ale kromě Běhání bych si ráda přečetla i "Vzdělávejte se po svém!. Jsem sice na škole, která mě baví a ze které bych neodešla ani za zlaté tele (i když...za hodně velké zlaté tele možná jo), ale i tak mě titul zaujal :)

    OdpovědětVymazat
  12. Jídlo na prvním místě mi totálně změnilo život, i když jsem si před Whole30 myslela, že nic tak snadného neexistuje. Skočila jsem do toho dost po hlavě, měla jsem zdravotní problémy, se kterými si lékaři nevěděli několik měsíců rady...o paleo jsem před tím vůbec nepřemýšlela, během 2 dnů přečetla knihu a začala ji dodržovat. Zázraku, který se dostavil ani ne po měsíci jsem nemohla uvěřit ani já ani mé okolí. Během měsíce se vyřešilo tolik věcí, které mě dlouhodobě zdravotně trápily, získala jsem nevyčerpatelnou energii a na oplátku si odložila v současnosti již více než 10 kilo. Po Whole30 mám už asi 3 měsíce, nejsem tak striktní, ale přesto pozitivní změny stále pokračují. Už jsem na program nalákala několik dalších členů rodiny a známých a všichni mají velmi pozitivní výsledky. To co mě na tom fascinuje nejvíc je skutečnost, že jsem v tom režimu vůbec nijak netrpěla, nemusela se přemáhat a všechno šlo samo a úplně jednoduše :)

    OdpovědětVymazat
  13. Tak to je úžasný článok! Hrozne sa mi páči tvoj štýl. Možno by som kukla tú prácu z domu. Ja už tak nejak od detstva viem, že ľudia mi proste nerežú a už dlhšie rozmýšľam nad povolaniami v dome, takže toto by mi aspoň mohlo zväčšiť obzory :)
    ( Pozývam ťa na svoj blog http://all-dreams-are-real.blogspot.sk/ )

    OdpovědětVymazat
  14. Páni! Ty poličky v pozadí jsem nemohla nepřehlínout:) A článek je skvělý. Mohu se zeptat kde seženu knihu: práce na dálku?

    OdpovědětVymazat
  15. Včera jsem si přečetla tenhle tvůj článek a letěla hned do knihkupectví :D je to šílený, ale nermálně za knihy tolik nedávám, ale Jidlo na prvním místě a začni běhat už je u mě v poličce a pečlivě to louskám! Přesně takovou literaturu jsem potřebovala, jenže je toho tolik, že mě to nebaví hledat. Ale tvoje "recenze" jsou skvělý, hrozně mě to nabudilo, takže díky moc!!!

    Bára
    http://baraou.weebly.com

    OdpovědětVymazat
  16. Paní, díky za tipy, minimálně dvě knížky si jdu hned najít a přečíst! :) Obzvlášť mě zaujala ta o škole, snad učení přijdu na chuť :D

    OdpovědětVymazat

© #FF69B4 Panda
Maira Gall