5 důvodů, proč mi trvalo věčnost zbavit se televize

Když před někým v rozhovoru přiznáte, že nemáte televizi, začne se ospravedlňovat. Já ji mám, ale vůbec na ni nekoukám. Jenom občas na zprávy nebo na filmový klub. Občas má někdo i naprosto logické racionální vysvětlení, proč tu televizi mít musí. Taky bych ji neměl/a, ale přítel/kyně by mě zabil/a, kdyby se na ni nemohl/a koukat. Nebo To bych dětem neudělal, byly by ve škole úplně mimo!

Můžete to zlehčovat a podceňovat jak chcete, ale televize nám dávala celé dětství a dospívání jasný řád. Pamatuji si, že v mém dětském světě jasně definovala časový harmonogram dne, a to už od útlého dětství, kdy jsem v pyžamu a bačkůrkách čekala na večerníček, o pár let později na béháčko, o pár let později na zprávy. Jen už bez těch bačkůrek. Bylo bez debat, že do večerníčku jste vykoupaní a najezení, že do zpráv máte hotové úkoly. Moct zůstat vzhůru na prime time jasně oddělovalo dětství od dospělosti. Vstávat v sobotu na 7:20 na Spidermana nebo Strážce vesmíru tu hranici zase jasně smývalo.


Jsme od sebe čtyři roky. I když jsem si myslela, že ji mám doma víceméně na ozdobu, a koukám na ni jen občas, zjistila jsem, že mám televizi na víc věcí než jen ten filmový klub. Že ji ráno zapínám na Snídani s kýmkoliv, protože mi dělá u snídaně společnost. Že mám večer u práce puštěné Óčko. Že když občas odpoledne potřebuji na chvilku vypnout, pustím si nějaký seriál na Primě. Že když se nudím, koukám od osmi na nějaké seriály na jedničce nebo Nově, abych nemusela přemýšlet. Že vlastně miluju programy o svátcích a víkendech. Že když vstanu v šest a všude to spí, uklidňuje mě, že ve studiu už maká 20 lidí, kteří předstírají, že pátá ranní je úplně normální lidská hodina na vstávání. Měla jsem pocit, že nejsem sama. Zjistila jsem, že když rozhovory po hospodách stojí, vždycky se můžete zeptat: Neviděls včera Okresní přebor? To bylo, co? A máte si další hodinu o čem povídat.

Řeknu vám, byla to makačka. Hlavně proto, že:

1) Nemáte režim.
Najednou nemáte nic, podle čeho byste si řídili den. Ráno nemáte u čeho snídat a nikdo vám neříká, že je 8:24, a tímpádem už jdete zase, doprdele, pozdě do práce (rozmazlený Pražák zdraví zbytek pracující republiky!). Večer přijdete domů z práce a doma je.... klid a ticho. Co budeme do těch jedenácti sakra dělat?

2) Nevíte, jak postavit nábytek.
Jak hezké je, když máte jednu nebo dvě možnosti, ze kterých si můžete vybrat. Máte-li v obýváku televizi, máte možností, jak rozložit v prostoru nábytek, opravdu jen jednu nebo dvě. Když ji najednou nemáte, zjistíte, že je těch možností .... až moc. Najednou večer nesedíte s rodinou vedle sebe, ale naproti sobě. Co si budete říkat?

3) Máte informační dietu.
Je to tak, prvních pár měsíců máte neskutečný hlad po informacích. Bude-li třetí světová válka, ty se o tom dozvíš jako poslední. Kdyby byla třetí světová válka (zdravím babičku!), dozvím se to dřív než četka. (Přiznávám, mám výhodu. Mám Twitter. ) Ale ano. Promeškávám všechny ty příběhy paní Novákové, která našla už dnes tři hřiby i přesto, že ještě není sezóna, a informace o teplotních rekordech roku. (Opravdu si bez televize nevšimnete, že dneska bylo kurevské vedro?)

4) Musíte se zabavit sami.
I přesto, že tvrdíte, že ji nepoužíváte a koukáte na ni jen občas, zjistíte, že tomu tak úplně není, jakmile ji opravdu přestěhujete do sklepa. Nemít televizi je něco jako kdyby k vám někdo přišel a najednou vám daroval 40 hodin měsíčně čistého času. A museli jste to využít aktivně. Zabavit se sami. Vy jste teď svou vlastní televizí. Musíte aktivně a vědomě odpočívat nebo něco dělat. Být sami se sebou. To všechno dáte, protože jste šikovní, že, jak jinak. Ovšem naprostá krize přichází, když jste nemocní. To jsem třikrát málem chcípla nudou, přiznávám.

5) Jste ve společnosti dost často za idiota.
Ano, prostě ten přehled nemáte. Když se v kavárně otáčejí vaše kamarádky za někým a chichotají se, protože právě přišla hvězda nějakého seriálu, vy nemáte ani tušení, kdo to je. Neznáte většinu českých celebrit, nevíte, že Kalousek zase na tiskové konferenci někoho urazil nebo že se demonstrovalo za volná parkovací místa na Praze 1. Prostě to nevíte. Najednou nepatříte do té velké rodiny, do skupiny, která si má neustále o čem povídat. Máte vlastní skupinu. Lidí, co si povídají o světě, o kterém těm ostatním večer musí vyprávět televize.
Mé tři oblíbené televizní kanály. Já, on a pes.

Sečteno podtrženo: Prošla jsem trvdou odvykačkou. Umím aktivně poslouchat hudbu, mít doma ticho, být sama, nepřebíjet a nepřemalovávat. Uf. Byla to makačka. Stokrát mi málem jeblo. Ale výsledek je fajn.

Už mi zbývá jen dalších deset tisíc závislostí.






31 komentářů

  1. Taky tv k životu nepotřebuju, já raději knihy.

    OdpovědětVymazat
  2. Bez televize jsem se snažila žít jako teenager, aktivně jsem ji do pokoje nechtěla ... pak když jsem bydlela sama, vydržela jsem bez ní úspěšně cca 2 roky.. a pak přišel přítel, který nemůže přijít o jediný fotbalový zápas. A mám po srandě :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně to jsem chtěl zmínit. Kdyby neexistoval fotbal, pak by šlo televizi v poklidu zrušit ;-)

      Vymazat
    2. Přímé přenosy na internetu neznáte? :)

      Vymazat
    3. U nás skoro podobně. U rodičů jsem televizi viděla jsem vypnoutou a pořád jsem na ně držkovala, že bez ní neumí žít, a když jsem se sestěhovala s přítelem.. držkuji na něho. A závidím svýmu bráchovi, kterej má báječně rozmístěnej nábytek v obýváku bez televize. :-)

      Vymazat
  3. Dobré rána už začnají v 5:59/6:00. Nevím, co mám sledovat, když občas vstávám dřív.
    Televizi mám zapnutou nonostop, při vaření, při jídle, při učení... jen v práci ne.
    Jedna docentka u nás na škole založila svoji disertaci na fonemu dětského diváka. Zajímavé čtení. :)

    OdpovědětVymazat
  4. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  5. Když jsem se přestěhovala do svého prvního bytu, byla jsem strašně šťastná, že si ho můžu zařídit přesně podle sebe a že mám tolik možností, jak nábytek postavit, aniž bych musela zohledňovat správný úhel gauče a tv - protože jsem žádnou neměla. Kamarádka, která přišla na kolaudaci, mi okamžitě vpálila otázku, kde že mám televizi, rádio apod., že je to hrozně nudné... No, teď už televizi mám, (díky, Ježíšku) ale vůbec mi nedělá radost, že se z gauče místo na obrazy dívám do té černé velké krabice...

    http://pradelna.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  6. Televize mě nikdy nebrala asi díky tomu, že jsme na ni doma nikdy příliš nekoukali. Je fakt, že sem tam večerníček, to jo, ale abych kvůli pohádkám vstávala o víkendu jako brácha ráno v sedm? To mě ani nehlo. U sebe vidím "problém" v tom, že nejsem zvyklá čučet na seriály a filmy, jednoduše mě to nebaví. No a pak když se lidi kolem mě začnou bavit o filmech a "populárních seriálech mezi studenty", tak jsem neskutečně "out" (Jako ty to nesleduješ jóó? Ty to neznááš? ) :D takže tak. :-)
    Pěkný článek. :)

    OdpovědětVymazat
  7. Pokrok to bezesporu je, zlehcovat to nehodlam, ale musim kontrovat. Televize je na ustupu diky tabletum a chytrym telefonum. Driv se poslouchalo radio a mistni rozhlas, vytlacila ho televize. Ted je ta doba znovu. Takze...zkuste si tyden bez internetoveho pripojeni a pak se teprve placejte po ramenou ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Naprosto souhlasim s timto nazorem!

      Vymazat
    2. Tento komentář byl odstraněn autorem.

      Vymazat
    3. Televizi nemáme asi 4 roky, ale sleduju ivysilani na pc. Vyhovuje mi, že si můžu pustit, co chci a kdy chci. A ne nervózně ládovat děti do postele, abych stihla v osm to a to. Přiznávám, že doma počítač zapínám denně. Ale v mobilu internet nemám já ani muž, a když jsme na chalupě, na výletě, na dovolené, po internetu ani nevzdechnu, vůbec si nevzpomenu, že bych si mohla zkontrolovat mailovou schránku a oblíbené blogy (do sociálních sítí jsem nezapojena). Beztak mi skoro nikdo nepíše. :-)
      Jinak pěkný, vtipný článek!

      Vymazat
  8. ...luxusní článek...díky za něj. Právě toto téma lehce odkrývám ve své knize...jak lidé (LIDÉ) dříve měli k sobě mnohem blíž...bez televize...a přitom byli na mnohem vyšší kulturní i morální vyspělosti...Krásný den...Věrka

    OdpovědětVymazat
  9. Moc pěkné!!! Já televizi nemám víc než rok, ale nebyla jsem tak statečná, že bych ji vyhodila. Přestěhovala jsem se do nového domu a prostě ji nepořídila... a jak mi, panečku, je! Do nového domu se mi narodilo miminko a jeho občasný pláč mě od ničeho neruší, nemodlím se, aby spalo, protože dávají .... třeba Růžovku... a ve společnosti jsem za totálního idiota, protože nevím, jak si ze šlupek od okurek udělat stejky (nebo, co to ten Láďa Hruška učí :) ) Musím ale přiznat, že se i bez televize občas stane, že nesedíme s manželem večer spolu, ale vedle sebe a každý svůj laptop v klíně.... Ten ale zatím vyhodit nechci... :)
    Krásný den...Kat....

    OdpovědětVymazat
  10. Televizi mám, ale nemám set-top-box :)
    A nikdy jsem na ní nebyla takovým způsobem závislá. Ale internet, no, to je jiná :)

    OdpovědětVymazat
  11. Já se televize v rámci stěhování zbavila celkem jednoduše, nicméně souhlasím s bodem, že bez TV jsi úplně mimo. Kor v mém případě, když v TV pracuji :)

    OdpovědětVymazat
  12. Přiznávám, patřím do té skupinky lidí, co tvrdí, že na televizi nekoukají, ale je fakt, že sem tam si k ní vážně sednu a někdy dokonce i najdu něco, na co se chci dívat a ve všední dny je pro mě už zvykem pouštět si óčko k snídani. Kdybychom ji ale doma neměli, nezlobila bych se. Televize je totiž u nás puštěná od rána do večera a mě to dost vadí. Mám ráda ten klid, když je výjimečně vypnutá :)

    OdpovědětVymazat
  13. Bezva clanek! Diky! Ja televizi nikdy nemela tak si odvykacku neumim predstavit 🌞

    OdpovědětVymazat
  14. Jako dvacetiletá studentka žiji stále se svými rodiči, takže televize v našem obývacím pokoji hraje stále velký prim. V každém případě já sama ve svém pokoji nikdy televizi neměla a díky tomu, že se rodiče vždy chtěli dívat na rozdílné věci než já, odnaučila jsem se dívat na televizi už v pubertě.
    Když teď někde řeknu, že jsem se šest let nedívala na televizi, dívají se na mě jako na blázna. Jak můžu proboha žít bez Ordinace v růžové zahradě, nebo, nedej bože, Ulice?! Já nevím, ale řekla bych, že to zvládám docela v pohodě :)

    OdpovědětVymazat
  15. Nemít televizi je snadné. Když jsem se odstěhovala od rodicčů, chtěla jsem to zkusit bez ní. Lehce mi nedošlo, že v pohraniční vesnici, kde nikoho neznám, s 30 stálými obyvateli, kde ani lišky nepřejí dobrou noc, páč mluví polsky, nebude k dispozici žádný náhradní program:-))))) Internet byl v té době předmětem vášnicých debat v anarichistických kroužcích (jak praví klasik) a na návsi stála telefonní budka. Nemáme ji stále. Jen na významné události, jako třeba MS v hokeji, Olympiáda... a pod si ji chlap a chlapci dovezou. Taky už máme každý svůj ntb a maximálně využívám výhody internetu. I proto vím, že nepořídit si telku nic nestojí. Ale mít, rozhodnout se, zbavit se jí .... to je síla. Gratulace. A že ji někdo vlastně vůbec nechtěl a dostal a teď ji musí zapínat a sledovat???? O jéé, to jsou kecy..... P. S. Poprosila jsem mámu, ať mi zavolá, až vypukne třetí světová.

    OdpovědětVymazat
  16. Přiznám se bez mučení, televize u nás má své místo. Miluji filmy a dávám, přednost domácí pohodičce než kinu, takže pouštět si je na pc by mě nebavilo, lepší je to na větší televizi. Seriály mám občas také ráda,ale většinou ne naše české,ale spíše zahraniční. Nejsou však mou závislostí, jen když není nálada na něco jiného ( knížku, procházku, sport atd. ) tak se hodí. Ráno a přes den se u nás televize nezapíná a když jsem doma sama většinou jí nezapnu celý den, vyhovuje mi odpočinout si od hluku přes týden, ponořit se do ticha je někdy víc než příjemné :) Dále se u nás televize sem tam využívá i na hry takže tady by taky chyběla..takže ano pokud má člověk k televizi nějaký rozumný přístup nejsem proti. Tím, že se nerada koukám na zprávy - opravdu nepotřebuji vidět Hrušku jak vaří taveňák, nebo další krveprolití apod. a také reality show a podobné blbinky jsem stejně mezi lidmi za mimoně co neví co se děje :D

    OdpovědětVymazat
  17. My jedenáct let bez TV. Stačilo být chudý a odkládat investici na později, a pak najednou přišlo poznání, že ji nepotřebujeme, protože nám nedává nic, co bychom chtěli. Spíš naopak. A tak máme jen PC, které je po většinu roku také vypnuté. Stále víc si začínám myslet, že těch informačních podnětů je čím dál víc, nedá se jim bránit (neuteče se jim) a začíná to být trochu na makovici.
    Prostě ticho bez náporu informačních šumů má cenu zlata.

    OdpovědětVymazat
  18. Tak jsem si uvědomila, že za rok a půl, co jsme se přestěhovali a máme po delší době televizi, jsem ji pustila jen jednou - konkrétně ČRo1.:) Divná to osoba jsem.:)) Ale je pravda, že situace, kdy někdo v mém okolí pozná televizní celebritu a já jen hloupě koukám zažívám celkem dost.:)

    OdpovědětVymazat
  19. Jestli díky těm dalším 10.000 závislostem vznikne takhle fajnový čtení, tak jen houšť a větší kapky.
    Skvěle si mne pobavila a blbý je, že se spoustou věcí musím souhlasit a naprosto soucítím... já se tak těšim, že dneska v noci po víkendu bez TV budu koukat na Živí mrtví... :-P

    OdpovědětVymazat
  20. Jojo, mluví mi to z duše, televizi jsem neměla 5 let během studií, ani na koleji, později ani v podnájmu a jak jsem se měla! A teď jsem jedna z těch co se vymlouvá... Bydlím s přítelem, když je doma je televize zapnutá pořád a nekoukněte se na ni, když vaříte, jíte a ona běží. Stydím se za to, ale momentálně znám spoustu seriálů a vím o čem jsou, kdo v nich hraje. Mohla bych se těšit na to, že se rozbije, ale bohužel to bude jen důvod ke koupi větší a výkonnější verze :D

    OdpovědětVymazat
  21. Doma Tv máme, dívají se na ni rodiče - otec na zprávy a matka na každou blbost. Na intru máme jednu ve společenské, nechodím tam, nechybí mi. Nehodlám ji vlastnit. Ale přiznávám, že se na ni doma občas podívám :)

    OdpovědětVymazat
  22. mam v izbe dve TV ale ani jedna nie je zapojena :D to len moja izba sa stala docasnym skladiskom kym som tu v lete nebola...

    OdpovědětVymazat
  23. Televize. Nemám jí už od dubna a jak říkáš, najednou toho času. Člověk se vážně musí zabavit sám, zjistí jaké mé koníčky a že se mu čtení vážně ještě neomrzelo. Začne běhat nebo aspoň chodit na procházky, tahat kamarádky na kafe a podobně. První dva měsíce jsem neměla ani internet. Teda jen asi 150MB v mobilu, což bylo na občasné nakouknutí na zprávy na FB.

    Musím říct, že mi televize nechybí, ale bez internetu by to nešlo. Pracovní e-maily a vše. I ty zprávy tam jsou, takže si přečtu co chci a co mě zajímá a nemusím poslouchat kde koho srazilo auto a kdo koho znásilnil.

    Život bez televize je k nezaplacení, ale na Vánoce se stěhuju k rodičům, abych měla kde koukat na pohádky. Vánoce bez pohádek si prostě představit ještě pořád neumím.

    OdpovědětVymazat
  24. U nas posledni dobou koukala na TV jen manzelka, ja vedle v mistnosti pracoval na pc. uz dlouhou dobu prohlasuji, ze se nepotrebuju koukat do "kanalů" i kdyz jsou televizni stejne je to plne odpadu takze uz asi 14 dni televize sidli jen v pokoji pro hosty a nam nechybi...

    OdpovědětVymazat
  25. Ja som si od telky odvykla hlavne odchodom na vysokú školu, kedy sme na intráku žiadnu telku nemali. Spočiatku mi to chýbalo a keď som bola doma, tak som sa fakt tešila, že si telku pozriem. Momentálne ju už vlastne nepozerám takmer vôbec, ani ja ani moja spolubývajúca, len raz za čas správy, aby som úplne nevypadla z informácií, mňa totiž čítať správy na nete príšerne nebaví, unavuje to moje oči a nejako tie správy neviem tak vnímať, ako ked sú podané v telke, takže pre ten prehľad správy občas sledujem, ale je to fakt občas asi raz za týždeň a inak nič. Fungujem na televíznej karte, pre prípady núdze a Majstrovstiev sveta v hokeji, ktoré si nenechám ujsť, ale inak ma telka nezaujíma. Správy pozerám len tie najmenej komerčné a najkratšie čiže volím TA3. Život bez telky je oslobodzujúci, to ticho fakt milujem, oddych od reklám, ktoré sa stali nekonečnými. Ak si chcem pozrieť film, tak si ho proste pozriem bez všetkých tých hlúpostí medzitým. Život bez telky je super.

    OdpovědětVymazat

© #FF69B4 Panda
Maira Gall