To nejlepší z českého podzimu

Uchvátila mne současná česká literatura, říkala jsem vám? Baví mě číst moderní české texty. Baví mě v nich hledat ty drobnosti, kterými jsme nasáklí a seřízení. Ty malé pavučinky mezi písmeny, které setřete ze stránky vždy, když si vzpomete na něco mikroskopického, co děláme a říkáme jen my, a co jste zažili už několikrát vy sami na vlastní kůži. Nalepujete úlomky příběhů na nasliněný prst stejně jako kdybyste jedli oblíbenou oplatku.

Spisovatelé jsou duší národa, říkali nám kdysi. Mě teď baví zkoumat českou duši. Protože všichni ti Kingové, Coelhové a Rowlingový sice můžou být celosvětové bestsellery, ale ty pavučiny v nich prostě nejsou a nebudou. Tady jsou čtyři české novinky, které jsou pro mě hvězdy knižního podzimu.


Mapa Anny od Marka Šindelky

Šindelka dostal v roce 2012 Magnesii Literu (předtím už dostal ortenovku), což vám může být malou zárukou, že nekecám. Píše opravdu bravurně. Mapa Anny je kniha krátkých povídek, které se proplétají mezi sebou i mezi námi. Je to jedna z těch knih, u které se zastavujete na jedné stránce třikrát a říkáte si, jak je to famózní. Dokáže připodobnit ženu k YouTubu, popsat stres dvě minuty před vstupem na pódium tak, že se začnete koukat na hodinky, a vyznat lásku popisem vašich kostí. Všímá si a pojmenovává věci, ve kterých žijeme a nevidíme je, a když už je vidíme, nemáme odvahu je pojmenovat. Naprosto geniální čtení.


Doživotí od Martina Juna

Tahle kniha mě baví. Baví mě vlastně dvěma příběhy: jedním, který je napsaný uvnitř knihy, a druhým, který se kolem téhle knížky děje. Baví mě pozorovat, jak spolu ty dva světy bojují. Kniha Doživotí, která se původně měla jmenovat Smrt spisovatele K., vypráví příběh o - moment překvapení - světově proslulém českém spisovateli K., který je obviněn z dávného udání. Román, inspirovaný kauzou Milana Kundery, nenápadně přejmenovává, doplňuje, ubírá a fabuluje si dál po vlastní ose. Paroduje i chválí Kunderovu tvorbu, hraje si s textem i se čtenářem, a rozesmívá vás. (Smála jsem se občas nahlas!) Budete-li si chtít zahrát na detektiva, můžete se v příběhu hrabat jak v nedobrém jídle vidličkou a zkoumat, která postava je která. Nebo můžete respektovat příběh a jen se nechat autorem vést. Nebojte se, je kam, a jídlo je to výtečné.


Příspěvek k dějinám radosti od Radky Denemarkové


Nechte si jeden den vyprávět od vlaštovek, jak se oběsil jeden bohatý muž. Příspěvek k dějinám radosti je kniha, po které byste si měli naplánovat trochu volna. Je těžká, je hutná, je ohlušující. Rýpe se vám v hlavě ještě dávno poté, co ji dočtete. Groteskně syrový ženský román pro muže, o sexu, o násilí, o slovíčku jen, o pár tělech, které si budou ubližovat do té doby, dokud se nezničí, protože "těla nelžou a jejich paměť neklame". Jak se píše o pár stran dál: "Psaní má být řez nožem. Sklenice, kterou rozdrtí její dlaň; střepy z masa si vytahují druzí." Tahejte, tahejte, ale stejně kdykoliv půjdete pod Petřínem a uvidíte barák lehce do oranžova, rozhlédnete se. Stejně vždycky budete přemýšlet o radosti. Protože sex je radost, protože "utrpení miliónů nás dojímá, utrpení jednotlivých těl ne." Pro mě jednoznačně kniha nejen podzimu, ale celého roku.



Bertík a čmuchadlo od Petry Soukupové

Mám ráda knihy, ve kterých se s dětmi jedná ... normálně. Dospěle. Bertík mi připomínal nádhernou dětskou knihu Volání netvora, která je psaná podobným nešišlavým tónem. To je na nich na obou krásné: dítě i dospělý v ní najdou každý něco kouzelného. Bertík je naštvaný a vystrašený devítiletý kluk, který nenávidí nového partnera své mámy. A jak to tak bývá, tak dlouho se chováš jako rozmazlené dítě, až přijde čmuchadlo a všechno ti to vysvětlí. Chtěla jsem mít jako dítě utržené sluchátko a Arabelin kouzelný prsten, ale kdybych četla jako malá tuhle knížku, chtěla bych určitě čmuchadlo. Nevadí, že nejste děti, je to opravdu zábavné a poučné čtení i pro dospělé.






5 komentářů

  1. Tak si říkám, že poslední dobou je česká literatura čtená víc a víc... Taky jsem k ní za poslední dobu hodně přilnula.

    OdpovědětVymazat
  2. Díky za tipy, na Denemarkovou se těším!

    OdpovědětVymazat
  3. Já bych si chtěla přečíst Mapu Anny. :)

    OdpovědětVymazat
  4. Děkuji, už vím co hledat v knihkupectví

    OdpovědětVymazat
  5. Mapa Anny je moc super knížka, přečetla jsem ji za den:-)

    OdpovědětVymazat

© #FF69B4 Panda
Maira Gall