10 nejlepších knih roku 2014

Nejtěžší věcí na čtení není najít si na to čas, jak všichni často papouškují. Nejtěžší je vybrat z té hromady toho plevele to dobré čtení. Jenomže to nikdy nezjistíte, dokud nepřečtete aspoň půlku. Protože ruku na srdce: reklama a marketing vám ve výběru kvalitní knihy nepomohou. Takže si razím strategii pokus-omyl, založenou většinou na dobře napsané anotaci ke knize, vkusné obálce, nebo word-of-mouth efektu ve svém okolí. Párkrát mi to tento rok nevyšlo. Párkrát jsem se tak spálila, že jsem už nikdy v životě nechtěla číst a psát. Na co taky!? Když může vycházet takovýhle brak! Ale bez deště není duha, že?

Takže tady je ta druhá skupina knih: má topková duhová TOP 10 knih, tedy knihy, u kterých to vyšlo, a které jsem si v roce 2014 naprosto zamilovala.

O knížce Neměnnost leopardích skvrn se v minulém roce vůbec nemluvilo. Inu, ne vždy jde knižní propaganda ruku v ruce s kvalitou, o tom by vám EL James a jiní bestselleroví autoři mohli vyprávět, že. Nicméně. Skvrny jsou skvělá kniha o vyprávění příběhů a touhou být slavným spisovatelem. Otevírá otázku, kde jsou hranice mezi fikcí, lží, pravdou a příběhem. Z textu je cítit skvělá řemeslná práce univerzitního učitele tvůrčího psaní, takže věřte, že ví, jak si má s vámi hrát. Přečteno na jeden zátah, což se mi stává málokdy.
Podobně zábavná a fantazijní (ale o trochu náročnější) je Schrödingerova velryba. Potkáte v ní Schrödingera, Schumanna, Nietzscheho i Melvilla. Velryba je historická fantasy, ve které se na konci společně s hlavními hrdiny Harrym a Johnem dozvíte, co mají společného Friedrich Nietzsche, C. G. Jung a Joseph Goebbels. Andrew Crumey ohýbá a domýšlí velké příběhy z našich dějin, spojuje fyziku, filozofii, umění i politologii. A na konci to všechno zapadne do sebe. Extremně zábavné čtení pro intouše.
The Guardian ji vyhlásil jako jednu z nejlepších biografií roku na světě. Měl proč. Zajímavé na té knize je, že ji Žantovský psal původně v angličtině, a až poté byla (opět Žantovským) překládána do češtiny. Kdy se vám poštěstí překládat sami sebe do svého mateřského jazyka? Díky tomu jsou některé historické události vysvětleny více, než by český čtenář čekal. Proto není Havel jen pro milovníky a obdivovatele Havla, ale hlavně pro všechny, kteří si chtějí doplnit část skládačky jedné historické etapy. Věděla jsem o Havlovi už před otevřením téhle knihy dost, ale díky některým zdánlivě nepodstatným informacím mi to celé zapadá dohromady daleko lépe a logičtěji.

Musí tu být Šindelka, Hůlová a musí tu být Denemarková, moje oblíbená svatá trojice. Už jsem o nich psala na podzim, takže je zbytečné se rozepisovat. Všechny tři geniální, patří k tomu nejlepšímu, co bylo u nás za 2014 napsáno.
Dvě literární lahůdky: Jak číst romány jako profesor a O psaní. Nebojte se Fostera, není to jen pro staré zaprděné doktory literatury, zvládnete ji levou zadní taky. Autor vám dá tipy na desítky skvělých knih, vysvětlí, proč jsou některá díla slavná, jaké postupy v nich autor používá a proč mají u čtenářů úspěch. Je to vzrušující, skoro jako kdyby vám někdo odhaloval recept na Coca Colu. 
O psaní je kniha Alexandry Berkové, zakladatelky tvůrčího psaní u nás. Několik let tvůrčí psaní učila, dokázala podstatu psaní na pár stránkách skvěle vystihnout. Po Kingově O psaní je to asi nejlepší kniha o tvůrčím psaní na trhu.
Do první desítky roku 2014 rozhodně také patří melvilovské tituly: Kleon s Ukaž, co děláš nebo skvělá kniha Jídlo na prvním místě, pro mě rozhodně kniha roku 2014, která mě nejvíce ovlivnila.

Nepočítali jste to, že ne? Protože tu mám ještě jedenáctou a 11 nejlepších knih 2014 nezní tak dobře jako 10 nejlepších knih 2014. Takže sem ještě procpu jednu: Práci na dálku.

Jaké knížky dostaly v roce 2014 vás?

7 komentářů

  1. Skvělý článek! Když se já ohlédnu zpět, připadá mi, že jsem toho v roce 2014 přečetla málo a nenapadá mě, jakou knihu bych vůbec mohla doporučit. Na další rok se mi už ale rýsuje pěkný seznam knih, které si chci přečíst a Neměnnost leopardích skvrn si na něj připisuji :)

    OdpovědětVymazat
  2. Letos se mi asi nejvíc líbila kniha Není co závidět: Obyčejné životy v Severní Koreji od Barbary Demick. Tam jsem ocenila, že si s tím opravdu dala záležet, navíc to téma samo o sobě víc než zajímavé a zpracování, to jak to celé uchopila, to se mi vrylo do paměti.
    Havla si přečtu, díky za tip ;)

    OdpovědětVymazat
  3. Když se tak dívám na ty fotky... nemohl bych někdy dojít na snídani? :-)

    OdpovědětVymazat
  4. škoda, že jsem váš blog objevila až teď, ušetřila bych si to hodinové předvánoční rozmýšlení v knihkupectví ;-) díky moc za tipy! moje nejoblíbenější knížka minulého roku je Goldfinch od Donny Tartt.

    OdpovědětVymazat
  5. Tak třeba: Lucie Tučková: Suzanne Renaud, Eva Zábranová: Flashky.
    Zajímavej blog máte, díky za skvělé knižní tipy.
    Zvláštní způsob života - dávat si předsevzetí a pak podle nich žít, vytyčit si nejdřív cestu pomocí hesel ... a pak po ní jít. Neznám to.
    Díky za nový pohled.

    OdpovědětVymazat
  6. Jééé tak to se určitě nějakou nechám inspirovat :-)

    OdpovědětVymazat
  7. Konečně trocha inspirace! Díky! www.jojovictus.blogspot.com

    OdpovědětVymazat

© #FF69B4 Panda
Maira Gall