Účet, prosím!

Jedna má známá šije. Šije kalhoty, sukně i trika. Moc ráda je nosím. Jsou pohodlné, hezké a krom toho mě vždycky potěší, že můžu ty peníze dát jí a ne třeba háemku. Ale triko za pět stovek je pro mnoho lidí drahé. Ne protože nemá tu hodnotu, ale protože víme, že se dá sehnat za 2 eura.

Velmi drahá kniha od velmi bohaté spisovatelky, která nemusí nikoho živit ani platit nájem a žije z čiré lásky svých čtenářů. Pro jistotu vykompenzováno povlečením z IKEA, abyste si nemysleli, že jsem snob.

Pamatuji si celkem přesně, kdy jsem si přestala ilegálně stahovat hudbu. Bylo to v momentě, kdy jsem potkala producenta a kytaristu Martina Ledvinu. Viděla jsem, kolik na té jedné skladbě dělá lidí, kolik to stojí peněz a času. Uvědomila jsem si, kolik let ti lidé cvičili, aby dokázali zahrát jedno dobré kytarové sólo. 

Pamatuji si celkem přesně, kdy jsem přestala stahovat filmy. Bylo to v momentě, kdy jsem se spřátelila s lidmi z FAMU a viděla, kolik dřiny, úsilí a talentu ti lidé věnují něčemu, co si my ostatní za tři minuty stáhneme, abychom mohli v drahé restauraci dokázat svým přátelům, že jdeme s dobou, a říct "Jo tohle jsem už samozřejmě viděl. Výborná kamera, že?"

Stěžoval si mi kamarád, jak jsou knihy drahé.
"Tak jednu napiš sám a dej ji volně ke stažení na internet."
"To bych rád, ale bohužel na to nemám čas. Musím z něčeho platit hypotéku."

Škoda, že útulků pro spisovatele je zatím tak málo, že?

Nad prostitutkou za tři stovky jsme pobouřeni, ale z trička za 2 eura máme radost. Jak jsme to vyhmátli! Co jsme ušetřili! Ale co to doopravdy stálo, že to tričko stojí 2 eura? Je to jen jiná forma prostituce, jen ji nemáme pod nosem, a tak ji přehlížíme. Protože ta dovážená zelenina bude vždycky levnější. Logicky.

Není to o penězích. Vyzkoušeno za vás, protože já jich taky moc nemám.
Prostě mám to tričko jen jedno a ne pět. Prostě jdu do kina jen na jeden film měsíčně místo toho, abych si jich 10 stáhla. Prostě si místo pár piv koupím cédéčko. Má to skvělý vedlejší efekt, mám o dost méně věcí. A jsou kvalitnější, protože si musím pečlivěji vybrat.

Jak mi jednou řekl Adam Marčan: Pokaždé, když vytáhnu peněženku, vybírám si, jaký chci svět.

Nepotřebujeme lepší reklamy na produkty.
Potřebujeme reklamy na uvědomělejší lidi.

Odvykli jsme si platit. 
A tím víc jednou zaplatíme.

P.S.: Vím, že se tak samozřejmě nedá brát všechno. Některé řetězce a moderní otrokáře mám dokonce ráda. Nejdou házet do jednoho pytle. Ale i tak... kdybyste někdo začal vyrábět iPhony, dejte vědět.


22 komentářů

  1. Díky Michell, zvlášť s tou peněžěnkou. Myslím, že už docela dost lidí to dělá, třeba jen u nakupování potravin. Všímám si, jak už před rokem začaly "fronty" v menších obchůdcích typu Sklizeno, u nás v Pardubicích jsou každý den trhy... velká obchodní centra nejsou o víkendu "tak našlapaná"...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, Karle, taky z toho mám radost! :-)

      Vymazat
  2. Geniální článek! Díky, za poukázání na velký problém dnešní doby a na důležité poselství- všechno ovlivňujeme my tím, u koho nakupujeme.

    OdpovědětVymazat
  3. Díky za článek. Moc se mi to líbí. A to, jak si vybírám svět si píšu do deníku, abych na to nezapomněla. :) A možná bych si to mohla napsat rovnou do peněženky. :)

    OdpovědětVymazat
  4. Souhlasím se vším - a o to víc i s tím post scriptem. : )

    OdpovědětVymazat
  5. Výborný článek!! Sáhnu si sama do svědomí, že s tím oblečením ještě hodně "zaváhám", ale třeba zrovna ty knihy nebo potraviny (i drogerii) mám radši z menších obchodů, kde vím, že někoho podpořím. Mám z té věci i daleko větší radost.. nehledě na to,že bývá často i kvalitnější :-)
    Skills of Art

    OdpovědětVymazat
  6. Velká pravda, díky za článek!

    P.S.: Stroopwafel jsou geniální :)

    OdpovědětVymazat
  7. Pravda pravdoucí, mně osobně moc schází prostor, kde se třeba právě k filmům a televizním dokumentům dostat legálně. Mám jen počítač a v něm už nemám dvd mechaniku takže dvd jsou pro mě passe a pak mimo kina není skoro šance.
    O oblečení jsem už vedla podobný úvahy:
    http://hdngarden.blogspot.cz/2014/10/fall_13.html
    Díky za článek!

    OdpovědětVymazat
  8. Díky za článek. Moc se mi to líbí. A to, jak si vybírám svět si píšu do deníku, abych na to nezapomněla. :) A možná bych si to mohla napsat rovnou do peněženky. :)

    OdpovědětVymazat
  9. Díky za článek. Moc se mi to líbí. A to, jak si vybírám svět si píšu do deníku, abych na to nezapomněla. :) A možná bych si to mohla napsat rovnou do peněženky. :)

    OdpovědětVymazat
  10. Když platím fakturu, tak to také znamená, že jsem něco dokázal vydělat.
    Tím, že něco za něco směňujeme vzniká trh. Kde vzniká trh pro jednoho, vzniká trh i pro jiného a třeba i pro mne.

    OdpovědětVymazat
  11. Já bych si triko za 500 euro také nekoupil, pokud by běžně stálo 2 eura. Pochybuji, že kvalita toho trika stojí za 500 euro.

    Ačkoli hudbu nestahuji, pouze ji sám hraji a dávám zdarma (a ano, trénuji již 30 let abych ta sóla zahrál) – proč autorka cudně nezmínila autorské poplatky pro OSU, Dilii, Instagram, apod.? Totéž pro filmy. A totéž pro knihy.

    Ve skutečnosti neexistuje ani jeden Čech, který by neplatil hudebníkům a filmařům za jejich díla, a to i když je nechce. Nanjdete jediného Čecha, který by je měl zadamo, ani když je stahuje.

    Když kupuji kartu do foťáku, tiskárnu, hard disk, SSD disk, nechám si zkopírovat na kopírce svůj text či fotku, kupuji CD, DVD, cokoli – ze všeho dostávají tito umělci značné procento.

    Můj názor je, že umělci kradou přes autorské poplatky, a kvůli tomu je mimochodem stahování hudby a filmů zcela legální. Všichni za ně platíme, a to nedobrovolně, ať hcceme či nechceme. Česko je možná jediná země na světě, kde nikdo nic nelegálně nestáhl, protože každý Čech do jednoho si to zaplatil.

    Mám pocit, že lži, kdy se záměrně zamlčuje, co se nehodí, je první příznačné pro manipulaci.

    Miloslav Ponkrác

    OdpovědětVymazat
  12. "Stěžoval si mi kamarád, jak jsou knihy drahé." ... ano jsou... rád si knihy kupuji, ale kupit si fungl novou mi často připadne zbytečné, když za rok na ni mohu narazit ve výprodeji/levných knihách nebo antikvariátu... a hlavně pro nás chudé co rádi čteme kdysi ti bohatší vymysleli knihovny :-)

    OdpovědětVymazat
  13. Madero: Přesně tak.

    Pro jistotu, sám jsem knihu napsal a nespočet jsem jich pro druhé vysázel a graficky upravil. Takže vím, co za tím je.

    Stejně tak nechápu snobství autorky, když si může zcela legálně podívat na film třeba na youtube nebo na streamu, ale rozhodla se ne, že bude vše platit.

    Autorka se dala na stejnou cestu jako USA, které si myslí, že kdekoli je problém, napraví se to dolarovou vycpávkou. Mění svět pouze otevíráním peněženky.

    Mnozí jiní lidé mění svět třeba tím, že tvoří, dávají druhým najevo svou lásku. Taková výchova dítěte je obrovský čin, který mění svět, ale mámy, kteří vychovávají své děti láskou a přípravou na život udělají lépe, než jen mámy, kteří se to snaží vyřešit pouze otevíráním peněženky.

    Zkrátka jsem žil v domnění, že jakákoli myšlenka, slovo a čin člověka mění svět. Ale dozvěděl jsem se, že když jsem zadarmo dával své nahrávky či zadarmo psal různé texty, nebo někomu zadarmo s něčím pomohl, že jsem to dělal špatně, protože jsem při tom neotevíral peněženku. Tedy že jsem neměnil svět k lepšímu, protože u toho nebyly zelené papírky.

    Už chápu, že i když třeba někomu zachráníte život, je to bezcenné. Nijak tím neměníte svět k lepšímu ani si nevybíráte svět, v jakém chcete žít – protože u toho nebyla otevřena peněženka.

    Miloslav Ponkrác

    OdpovědětVymazat
  14. Ahoj. Líbí se mi tvůj blog a ráda bych tě pozvala na svůj, a byla bych nadšená za jakýkoli komentář a radu ,co mám zlepšit nebo změnit :) http://myfashionstory-wendy.blogspot.cz/?m=1

    OdpovědětVymazat
  15. Super článek :) naprosto s tím souhlasím, i když taky prostě občas nakupuji v řetězcích. Zrovna zítra jdu na trhy! Mám to tam hrozně ráda, už třeba jen proto si koupit pár tulipánů a užívat si tu vůni :D čím jsem starší, tím více se snažím podporovat "malé podnikatele" - třeba menší kavárny, restaurace atd. Většinou je to i příjemnější než si dát kafe třeba ve Starbucksu :)
    www.deelays.blogspot.com

    OdpovědětVymazat
  16. A jaká je rada pro ty, kteří posledních 20 let strávili prací, kterou si ostatní stahovali, kopírovali nebo rovnou kradli?

    OdpovědětVymazat
  17. Ahoj, článek se mi moc líbí a myslím, že poukazuje na hodně důležitý problém dnešní doby. překlad do angličtiny zde: http://www.czechinact.net/bill-please/
    díky a těším se na další
    problém s levnou módou také v Last Week tonight with John Oliver https://www.youtube.com/watch?v=VdLf4fihP78

    OdpovědětVymazat
  18. Ahoj souhlasim s tebou :) Nechapu jak si nekdo muze koupit triko za 1500 a nebo pasek za 1000 :O.Byla jsem na nakupech-mela jsem 500 a za to jsem si koupila tri krasna trika a sukni a jeste mi zbylo :).Nicmene uvazuju ze si zacnu sit taky obleceni na sebe uvidime mozna jo :))

    OdpovědětVymazat
  19. Mám stejný názor i povlečení z Ikea (tak snad taky nejsem snob:) Donedávna jsem jen nadávala na lidi co tohle nechápou a nevidí. Teď se snažím raději radovat z těch, co takhle taky přemýšlejí a nakupují. A je to úleva. Taky mám pocit, že je nás čím dál víc. Myslím, že naše generace je v tomhle skvělá, přemýšlíme nad tím a není nám to jedno.

    OdpovědětVymazat
  20. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

    OdpovědětVymazat
  21. Nemyslím si, že je to zcela tak, jak říkáš, ale proč ne. Co ale obdivuji je to, že se nad tím zamyslíš, že šetříš, že podporuješ i menší řetězce a živnostníky. :-)

    OdpovědětVymazat

© #FF69B4 Panda
Maira Gall